2013-03-20

Biljettkontrollanter och Adolf Eichmann

Den påstått marginaliserade Lyra Ekström Lindbäck har nu börjat skriva för DN (hon har också medverkat i SvD för inte alltför länge sedan).

I hennes första text som medarbetare, såvitt jag kunnat se, (DN 9/3) tog hon upp REVA-projektet – den nu stoppade utlänningskontrollen i tunnelbanan – och jämförde den med de passiva medlöparnas roll under andra världskriget och förintelsen. Eller vänta nu, nej hon jämförde biljettkontrollanter i Stockholms tunnelbana MED ADOLF EICHMANN SOM SKICKADE HUNDRATUSENTALS MÄNNISKOR I DÖDEN.

Så här skriver hon: ”Eichmann är inte den demon som de israeliska åklagarna vill framställa honom som. Han är en banal och plikttrogen byråkrat. Och bakom hans sammanbitna, svartvita ansikte [i filmen om Hanna Arendt] flimrar det bottenlösa djup av oövervägda, laglydiga förbrytare som finns i nästan varje samhälle. Svenska tjänstemän som poliser, biljettkontrollanter, anställda vid Migrationsverket och andra som har det gemensamt med Eichmann att de varje dag gör sin plikt genom att skicka människor till sin död.”

Jag kan till en del förstå, till och med sympatisera med Ekström Lindbäcks inställning… men att påstå att biljettkontrollanter skickar människor i döden är för magstarkt. Det tyckte uppenbarligen även Ingrid Lomfors som protesterade i DN (15/3) mot denna trivialisering och relativisering av Förintelsen. Det gör jag också!

Biljettkontrollant är ett hederligt arbetaryrke, dock väldigt utsatt för hotelser och angrepp. Jag påminner mig att en skribent på tidningen ETC för något år ville ha hjälp av mig att komma i kontakt med en biljettkontrollant till en intervju i en serie som handlade just om gamla arbetaryrken. Dock vågade/ville ingen ställa upp! Jag tror hur som helst att knappast någon av dem skulle se det som sin uppgift att ange flyktingar, eller ens vilja biträda polisen i sådan verksamhet, jag själv gör det definitivt inte. Jag har i mitt jobb som konduktör stött på människor med så att säga okänd flyktingstatus (som saknat biljett) men jag har inte sett det som min business att göra någon affär av det. Over and out, Lyra.

Vill dock tillägga att hennes text om Karin Boye i SvD, med paralleller till nutiden, var riktigt bra!

Inga kommentarer :