2013-08-05

Random Buddhas

Ordet random; allt oftare använt av yngre människor som utan att tänka sig för väljer en engelsk synonym till svenska varianter som ”hipp som happ”, eller ”som det faller sig”. Jag har inga moraliska synpunkter på inlåning av engelska ord; bara de gamla svenska variablerna får förbli vid liv.

Jag tror också att folk, på något mystiskt vis, tar de ord de behöver för något som ligger i luften.
Vem använder längre de gamla franska lånorden: soiré, moatje, esprit? Och vem talar om weltschmertz eller spleen?
Random passar oss bättre. Passar även mig, som allt oftare ser på livet som en ganska random passage genom ett ganska random fält av rätt så random relationer och random uppdrag. 
Random förutsätter X antal människor som kan ”play it by ear”, gilla läget, ha flyt.

Jag vet inte om jag är offer för en ganska random tidsanda, med en alltmer random samhällsstruktur, som framtvingar en alltmer random inställning från sina ”flexibla” medborgare. Men kanske.

Ett vet jag: För att kunna njuta av The Places of Random krävs mycket egna och viljestarka beslut. Annars blir det bara lite eljest. Typ.   


2 kommentarer :

Anonym sa...

Väldigt trivsamt inlägg och bild.

/Frida

Gabrielle Björnstrand sa...

Trivsamt var ordet ; )