2013-11-04

Alfabetpoeter (J= Jacobsson)

"Att skriva är i första hand att vara motståndsman", hävdade Magnus Jacobsson i en intervju i DN (1/8-86). Tidningsklippet är gulnat och ramlar ur hans debutdiktsamling "Furst Kropotkin" (Bonniers 1982). Hur många motståndspoeter finns det idag? Förlagen verkar rädda att föra fram samhällskritiska röster nuförtiden. De verkliga motståndspoeterna är hänvisade till internet och egen utgivning. För trettio år sedan vågade t.o.m. Bonniers ge ut Göran Greiders "Sjundenovemberdikter".
Nu är det annat klimat för de som brinner, de som står i opposition mot det etablerade. Man får leta efter dom i cyberskogen.


Vid floden stod jag
och en klocka av mässing
hade man hängt runt halsen
och min svarta rock
var prydda med röda tofsar

Och allt det som hade hänt
mitt liv var strött som pulver
på ett löv i min hand
Gnistrande klorofyll

Lenin sa: Jag vill revolution
jag sa: Alla vill revolutionen
 lövet var så tunt och
darrande
en skog döljer alltid ett hjärta

                                ur Furst Kropotkin av Magnus Jacobsson



Fler J-poeter;
Arne Johnsson  (f 1950)
Anders Johansson (f 1947)
Elsie Johansson (f 1931)

Inga kommentarer :