2014-04-03

En gammal debatt fortfarande aktuell

Läs gärna den här snart decenniegamla artikeln, intervjun med Anna Hallberg. Den är mig veterligt unik, som det enda tillfället då någon (s.k.) "språkmaterialist" själv tagit till orda, förklarat och försvarat sig, i de frågor som var aktuella i den litterära debatten då. Frågorna har fortfarande sin relevans, eftersom samtidspoesin fortfarande domineras av samma konstellationer och samma namn, även om det vore mer rättvisande att i dag snarare tala om "konceptpoesi".

Kanske talade Ida Börjel och Anna Hallberg ändå om liknande saker i tisdags på ABF-huset i Stockholm? (Naturligtvis utan att få mothugg den här gången.) Jag vet inte, jag var inte där, hade inte möjlighet att gå. Någon som var där får gärna ge sin bild av evenemanget!

ABF-rubriken om författarkvällen med Hallberg och Börjel påminner mig om en av mina gamla bloggrubriker, men det som både finns och inte finns var då den litterära strömningen känd som språkmaterialism.

Ovanstående artikel, som jag inledde med att ta upp, visar också på en tid då tidskrift.nu verkligen gjorde en viktig insats i den svenska litterära offentligheten, genom att med en objektiv hållning och blandning av kunnighet och nyfikenhet hos sina skribenter gå i klinch med frågeställningar kring litterära tidskrifter och litteratursyn. Det är något som saknas i dag, på de flesta håll.

Uppdatering: Enligt beslut från Kulturrådet har tidskrift.nu i år ett "omställningsstöd" på 100.000 kr. De flesta vet vad det betyder; det offentliga stödet till tidskrift.nu sjunger på sista versen. Hur ska det gå för tidskrift.nu? Så sent som 2012 hade de 250.000 kr i litteraturstöd.

1 kommentar :

Gabrielle Björnstrand sa...

Men tidskrift.nu har väl lite spelat ut sin roll. Mkt beroende på att den skötts med vänster hand på senare år?