2014-04-12

när solen skiner




och alla andra dagar också
cyklar jag förbi folkets park
det är grönt nu
duvorna sitter parvis i träden
jag köper kakor i Pågenbutiken
blommor, barn, hundar, coola fritidsledare
med solglajjer, babajigubbar på cykel
en mamma med dansk cykel och fyra barn på flaket och en på pakethållare (i barnsadel of course) jag andas försiktigt och luften är klar, som källvatten, jag dricker den,
snubben utanför coop som aktivt springer fram till varje passerande och frågar om de kan hjälpa honom.
och de lite äldre som sitter stilla med en kopp,
det är mitt land, vårt Sverige, uteliggargubbarna
fnissar åt att brandmännen flyttade på varenda brandbil,
de ensamma tänderna fladdrar i vinden
kvinnan på Hemköp diskuterar med kassakvinnan
vilka varor hon ska strunta i, kött eller kaffe,
asch köttet är inte så bra säger damen i kassan
vänligt, de kommer överens om att kaffe är viktigare
det går långsamt, männen i den allt längre kön börjar skruva
på sig, se sig om efter bundsförvanter, jag stirrar upp i taket
"att detta alltid ska hända mig!" väser en man
jag tänker att det är ett helvete att vara fattig
att stå lite i en kö dör du inte av, gubbjävel
när hon plockar ner sina varor i den medhavda kassen
fräser hon, DET ÄR INTE SÅ LÄTT ATT KLARA
SIG PÅ EN PENSION PÅ 6000 i MÅNADEN

Jag cyklar till ateljén och syr armband
kanske ska detta bli min nya melodi

vem vet jag kanske är fri

Inga kommentarer :