2014-08-21

Ur Bengt O Björklunds lyriska självbiografi

På Österåker läser jag i DN
om Stefan Daagarsson
och hans stenciltidning Inferi.

Jag läste också vad han skrev
på drakarnas kultursidor
ofta en hyllnng
till den obändiga motkultur
som sällan har en given plats
när pengar byter ägare.

Jag skrev till honom
och fick en tidning, läste den
och skickade in
några av mina nya dikter.

De publicerades och jag
fick god kontakt med Stefan
och kände mig som en självklar del av
den underjordiska poesirörelsen i Sverige.
Jag var publicerad för första gången!

En kort tid efter att
jag lämnat Svartsjölandet
skjutsade Gösta och mamma mig
upp till Stråkära
där Stefan och Inferi höll till.

Jag såg hur stencilbladen
både blev till och frammatades
i hans motståndskällare.

(Bengt O Björklund, ur "Vi drömde om en cirkus", FEL Förlag 2013)

Inga kommentarer :