2014-11-08

Bokerbjudande (restupplaga hittad)

Diktsamlingen Visitbok/Bakom baksidan kom 1991 på Bokförlaget Megafon. Det är en dubbeldiktsamling där mina 13 dikter i samlingen Visitbok delar utrymmet med John Peter Gisters långdikt Bakom baksidan. Vi har varsin ingång i det lilla häftet.

Jag är stolt över att mitt gesällprov Visitbok delar utgåva med John Peters mästerverk Bakom baksidan.

Min "Visitbok" är en vitbok om ensamhet, fattigdom och visionernas styrka trots allt. Minst en av dikterna ("Shamanen i Los Angeles") är skriven i ett förändrat medvetandetillstånd, och nej, jag talar inte om droger. Jag talar om hur det känns att skriva medan man lyssnar på Jim Morrisons talade poesi (sällsynt vinylskiva där hans röst möter collage-artad musik, bland annat musik med indiansk prägel. Jag minns det inte som en Doors-skiva utan en soloskiva med Jim Morrisons röst. Kan det ändå ha varit "An American Prayer"?) Patetiskt, ja kanske, men det ledde till en slags trance. Jag har varit med om några liknande situationer i mitt liv då inspirationen varit så stark att den förtjänar ett annat namn än inspiration.

Även Rimbaud finns - Gud hjälpe mig - med i samlingen (dikten "A.R."). Andra gestalter som dyker upp är Carl-Henrik Svenstedt (en viktig person som mentor för Den Blinde Argus' i början) samt Orville och Wilbur Wright. Flyg- och förvandlingstemat är tydligt. Också en främlingskänsla där längtan djupare in i de jordiska villkoren blandas med längtan bort från allt jordiskt.

Diktsamlingen kan beställas från denblindeargus@gmail.com för det facila priset 30 kr inklusive porto!

Inga kommentarer :