2016-02-29

#argusarkivet #1985 #005 (Fyra poeter från Vimmerby)

ur Den Blinde Argus 4/1985



LITEN STUND VERNISSAGE
av Ola Lindvall

Utan förväntningar
in i det gamla fina huset
lika lågt minns jag
som förra gången
taket

där hängde dom

10-15 stycken i smala ramar

vi lämnade snart
oberörda

du sa
desperationen
har han nog aldrig känt


            *

EN DIKT
av Thomas C Ericsson


Jag har ett elektriskt fält
omkring mina händer, allt
jag försöker famna
stöts bort.
Mitt liv är kopplat
till en tv-skärm.

En satellit av kärlek.

        *

FLIPPERav Bengt Wedding


Hela tiden
       en hårsmån från TILT
Den knappt märkbara andningen
        som får spelet att slockna
        och kulan sakta försvinna
        ned i ett hål
        utan chans att ingripa
eller...
rysningen, känslan
då jag upptäcker att jag
behärskar spelet
kulan går min väg
frispel efter frispel
Hinner aldrig tänka
att någon gång måste     det ta slut

            *  

DEN SVARTES BÖLD
av Rolf Wedding

Batonger mötte psalmsång
Varje ord blir ett brott
Varje sten blir en kula
Varje seger en förlust
Varje begravning blir ännu en
   Psalmsång mötte betonger

Köp en skiva och gläd
den dödes mor





(Medverkande i DBA 4/85; Jacques Mercado, Catharina Edin, Jörgen Rönn, Hans Sjöberg, Bibi Jonsson, Ola Lindvall, Rolf Wedding, Håkan Nilsson, Viktor O. Rangner, Roger Forslund, Per Engström, Per-Olov Hols, Andreas Björsten, Carl Johannes, Pär Heimdal, Thomas C Ericsson, Kent-Inge Phersson, Bengt Wedding, Sten Wiking, Lukas Moodysson, Håkan Frisén, Anders Mitander, Maria Press.)

Inga kommentarer :