2016-02-22

Sportlov (och jag minns fjärran ungdomskamrater som bara syns nu och när de hatar muslimer)

Det är ju sportlov i alperna (och inget fel i det, det är ett liv jag också levt)
mina barn hoppas på snö vid ett torp i norra skåne
det är en lyx
det är nåt visst
jag slötittar på fb
jag skulle vilja ha en yxa
men jag är pacifist
jag tänker på indianerna
och skalperna
jag har alltid velat se er
bekanta ifrån förr
om jag knackade på er dörr
utan era medfödda rikedom (inte er egen skaffade intellektuella fattigdom)
inte er politiska efterblivenhet
inte ert skitsnack: "Jag har sett, Amerika (nåja, USA), jag vet!"
För ni vet ingenting (jag pratar om idioterna, vissa av er är bra)
i er slutna sammansvetsade ring (jag vet, många av er är nåt att ha)
jag är bara så trött på att höra
spikar i min hjärna, i mitt öra
om antingen galna muslimer
eller alpernas solbrända miner

Inga kommentarer :