2017-04-06

Årets Argusstipendiat är utsedd

Juryn hade i år en väldigt tuff uppgift att välja vem som skulle få Argusstipendiet, vilket består av en vistelse i "Argusstugan" utanför Vimmerby under 10 dagar.
Det  var flera väldigt duktiga och erkända författare och musiker som sökte. Valet föll till slut på  författaren Magnus Utvik, uppväxt i den småländska metropolen Värnamo. Han debuterade 1989 med diktsamlingen "Jorden" och har medverkat både i tidskriften Den Blinde Argus och vid några uppläsningar som vi anordnade, bl.a. på Hultsfredsfestivalen.
Magnus Utvik är numera bosatt i Stockholm där han är verksam som författare och har hittills givit ut ett dussin böcker, lyrik, romaner och faktaböcker. Senast kom boken "Tuktad till frihet", om Hans Scheike och hans "pisksekt". Han är också en uppskattad recensent i SVT:s Godmorgon. Det händer ofta att det kommer in låntagare (företrädesvis kvinnliga) på biblioteket i Kisa och vill reservera böcker som "den där Utvik" har pratat om i teve.
Vi hoppas att det småländska lugnet skall inspirera honom till nya litterära stordåd. Ett tips är att ägna några timmar ut att utforska bastuflotten på andra sidan sjön!


Jag sitter vid köksbordet invirad i en handduk
som ett barn nyss uppstiget ur havet

En bok skrivs mellan mina händer:
Landskap i skugga    Översköljda öar
Ljussken på himlen

Varje ord är ett kärl nersänkt i jorden

Ändå äger jag ingen stillhet
Jag skriver på den mörka sidan av tystnaden


(ur "Genom mörkret går jag med dig tillsammans med ditt mörker", W&W 2000)



(Här ses författaren tillsammans med juryordförandes dotter Linnéa 1991, 
som verkar känna sig mycket trygg i den forna Värnamopoetens famn.)


Besök författarens hemsida!

Tidigare Argusstipendiater;
2016: Jonas Bergh (litteratur, Malmö/Landskrona)
2015: Jimmy Karlsson (teater, Vimmerby)

2 kommentarer :

Jonas Bergh sa...

Grattis, Magnus. Glöm inte att ro i Nossen. Det kan jag starkt rekomendera.

Ola Lindvall sa...

Cykla in till Åbros pub, Brygghuset, blir mitt tips. Grattis.