2018-01-19

”Eufori 2010” - en tidigare opublicerad dikt av Peter Lindforss

Nedanstående dikt av Peter Lindforss (1953-2015) är tidigare opublicerad och enligt Den Blinde Argus' jourhavande redaktör något av ett försenat mästerverk. När den nu äntligen publiceras på detta sätt behåller den sin originaltitel; om än till synes malplacerad var det nog någon tanke med den. Varför dikt av den här kalibern inte finner sin plats i ett något större sammanhang som t.ex. Lyrikvännen eller DN utan i stället publiceras på ett mikroförlag och en blogg som Den Blinde Argus förblir en gåta, men Peter Lindforss har ju sällan rosat marknaden hos kritiker och kulturens grindvakter. För oss på Argus har det varit en ära att publicera mycket av hans bästa dikter under de senaste tio åren, på bloggen och i diktsamlingen "Det finns mer" (Bokförlaget Megafon, 2014). P.S. I dag skulle Peter Lindforss ha fyllt 65 år.

EUFORI 2010

De långa resorna är över
Det som blev kvar
är inte mycket att orda om

Jag sitter här
i ett vintrigt Stockholm
med en metallsmak i munnen
och ser Europa falla sönder

Den långa resan hem
påbörjades för snart sextio år sedan
och jag kan inte påstå
att jag inte längtar efter att den tar slut

Men jag sitter här tillsammans
med någon som jag varken känner
eller känner någon samhörighet med

Men han lämnar mig inte
och han har alltid funnits där

Ibland sitter han på min vänstra axel
ibland lutar han sig in över min hand
och det språk han talar
är en blandning av grekiska och latin

För det mesta lyssnar jag inte
Jag låter handen göra det den vill

Inga kommentarer :