2005-03-19

Rättelse införd i GP 12/3

"Björn Gunnarssons recension (GP 25/2) av Lyrikvännen nr 1/05 innehåller kommentarer till en pågående poesidebatt. Dessvärre innehåller hans beskrivning också sakfel.
Jag är inte före detta redaktör för Lyrikvännen, jag var medarbetare. Den så kallade obegriplighetsdebatten startade genom en artikel av mig på sajten tidskrift.nu med titeln 'Litteraturpolitikens vänster-högerskala' (publicerad 30/11 2004). Jag angrep inte språkmaterialisterna för att vara obegripliga utan för att vara programmatiskt motståndare till kommunikation. Sedan dess har ståndpunkterna preciserats och utvecklats i bland annat Borås Tidning, på tidskrift.nu samt i otidskrift.se.
"
Jag har dock slutat skriva i O-boken sedan den 11 mars.
En längre och av GP censurerad (ja, okej då, refuserad) version finns här.
Mitt senaste litteraturpolitiska statement är den här dikten.

Inga kommentarer :