2005-03-31

Mare Kandre död

Författaren Mare Kandre är död! Den tragiska nyheten stod att läsa i Sydsvenskan i dag.
"Aliide, Aliide" var den första roman av Kandre som verkligen grep tag i mig, det var också i den vevan som jag intervjuade hennes för Den Blinde Argus och Anders K. Johansson plåtade henne på Café Ritorno. Resultatet finns i Den Blinde Argus nr 28 ("Ulf Lundell-numret") som är ett av våra starkaste.
För mig är fortfarande "Aliide" det starkaste jag läst av Mare Kandre, men jag anar att det finns mycket mer att hämta. Jag ger här och nu ett löfte att kolla upp hennes senaste verk.


Uppdatering: För övrigt verkar den nya litterära tidskriften Anonymos ha gjort fiasko.

2005-03-24

Personangrepp och bokmässa

Jag sitter här med två litterära tidskrifter framför mig, bägge tar upp "lyrikfejden" som förts bland annat på tidskrift.nu och otidskrift. Bägge innehåller grova personangrepp på undertecknad, av Martina Lowden respektive Oscar Rossi. Jag talar om Ordkonst nr 1/2005. samt finlandssvenska Horisont nr 3/2005. Dessa angrepp kommer att besvaras i sinom tid...

Annat som hänt. Trots efterverkningarna av en jobbig influensa gav jag mig iväg till Rinkeby bokmässa förra helgen för att jobba med en del författarpresentationer bland annat. Rinkeby bokmässa är sannerligen ett ställe där man hittar böcker som inte finns på andra ställen, framförallt finns inte den kombinationen av böcker att hitta någon annanstans.
Pia Kocarharzems nya bok "Vittre" var bland dem som presenterades på mässan. För vänner av John Peter Gister kan meddelas att John Peter är "gästpoet" i Pias nya prosabok. En intressant innovation!
Jag återkommer senare till övriga bokfynd från mässan!

2005-03-19

Rättelse införd i GP 12/3

"Björn Gunnarssons recension (GP 25/2) av Lyrikvännen nr 1/05 innehåller kommentarer till en pågående poesidebatt. Dessvärre innehåller hans beskrivning också sakfel.
Jag är inte före detta redaktör för Lyrikvännen, jag var medarbetare. Den så kallade obegriplighetsdebatten startade genom en artikel av mig på sajten tidskrift.nu med titeln 'Litteraturpolitikens vänster-högerskala' (publicerad 30/11 2004). Jag angrep inte språkmaterialisterna för att vara obegripliga utan för att vara programmatiskt motståndare till kommunikation. Sedan dess har ståndpunkterna preciserats och utvecklats i bland annat Borås Tidning, på tidskrift.nu samt i otidskrift.se.
"
Jag har dock slutat skriva i O-boken sedan den 11 mars.
En längre och av GP censurerad (ja, okej då, refuserad) version finns här.
Mitt senaste litteraturpolitiska statement är den här dikten.

2005-03-17

Tjo revisited

På rättså förekommen anledning vill jag å det bestämdaste meddela att den grafiska profilen till Ljusdals camping har skapats av TJO Productions.

Och att valda delar av kultureliten ingalunda drar sig för att nyttja detta användbara uttryck, exempelvis i en eller annan odödlig klassiker.

2005-03-10

Åsa Maria Kraft - politisk diktare?

Det är sannerligen inte ”diskbänksrealisterna som skriver den mest hettande politiska dikten just nu”, säger Björn Gunnarsson i artikeln Nya litteraturpolitiska landskap i GP 25/2. Som exempel på vår tids politiska dikt lyfter han fram Åsa Maria Krafts diktsamling ”Bevis”, där ”USA:s krigsförbrytelser i Irak görs till huvudtema.”
Men är det en bra diktsamling? Om detta har Gunnarsson inget att säga, han verkar nöjd med att så att säga inkassera förekomsten av en politisk tematik hos en ”svår” konceptdiktare som Kraft, liksom även med att Katarina Frostenson har Irak-kriget som sidotema i Karkas.
I Aftonbladet-artikeln Ikonerna & de fega kritikerna antyder Pelle Andersson att Åsa Maria Krafts författarskap redan hör till de kanoniserade, att hon redan efter sex diktsamlingar börjat få rangen av ikon som inte får/bör ifrågasättas på samma villkor som andra författare.
Jag vet inte hur det förhåller sig med saken. Min personliga uppfattning av diktsamlingen är som följer:
Inledningsvis måste jag säga att det finns något lockande med diktsamlingens tematik, som dels har att göra med rosor och dels med Irakkriget; Kraft återger inledningsvis ett CNN-telegram som berättar att en centrifug med oklar anknytning till kärnvapenteknologi har upphittats nedgrävd under en rosenbuske utanför Bagdad.
Åsa Maria Kraft nöjer sig inte med att associera utifrån detta i sitt poetiska landskap; hon för in mytologiska figurer som Harpokrates (tystnadens gud), Heliogabalus (romersk kejsare), nutida historiska personer som Grace Kelly och David Kelly med mera med flera i diktsamlingens universum – och låter centrifugera alltihop.
Resultatet blir – ursäkta mig – rätt krystat. För mig känns det som att Åsa Maria Kraft litar så mycket på att rosens traditionella utstrålning av mystik är tillräckligt stark – och att själva Irakkrigets tematik också är så stark – att hon inte behöver binda ihop sina teman på ett mer substantiellt sätt.
Poetiskt faller dikterna isär och plockas ihop igen enligt olika mönster, där ord liksom stavelser byts ut och sätts in på nya platser. Åsa Maria Kraft framstår som mer av en språkmaterialist i dag än när jag tidigare läste henne.
Den sönderstyckade rosens tematik har tidigare använts av bland andra Katarina Frostenson och Ann Jäderlund, visar Staffan Bergsten i en uppsats i ett nummer av Litteraturvetenskaplig tidskrift från 1996 – Kraft tillför till detta tematiken från dagens avlyssningsteknik, som den påhittade rosen Marie Echelon anspelar på.
Ett jobbigt drag hos Åsa Maria Kraft är att hon bygger en hel diktsvit på en tavla av Jan van Eyck som inte finns avbildad i boken. Vad är detta annat än ett onödigt mystifierande drag?
Som helhet; en trots allt läsvärd bok med många irriterande drag, lovar mera språklig spänning än den håller. Några sidor fungerar bra som enskilda dikter där det är möjligt att tänka bort den större, konceptuella helheten. Den avslutande ”teatrala dikten” bränner också till mer än det tidigare materialet och känns rätt stark.
Jag såg Åsa Maria Kraft framträda på ABF Göteborg förra helgen, och hon berättade att för henne spelar det ingen roll om en diktsamling handlar om ”missfall” (som en av hennes tidigare böcker handlade om) eller om Irakkriget – för henne är det helt enkelt material till en bok. En sådan hållning berättar rätt mycket om den (bristande) emotionella laddningen, och den starka cerebrala atmosfären på många av sidorna i Bevis.

2005-03-07

Poetry Slam i SVT

Det finns fortfarande två repriser kvar, för den som missade förstasändningen igår på SVT av dokumentären om Poetry Slam-rörelsen, "I kaxiga poeters sällskap". Programmet fokuserar på estradpoeten med mera Özgür Kibar, men innehåller också en relativt bred skildring av slampoesin som företeelse. Massor av kompisar till mig är med och även jag själv figurerar på ett hörn. Stockholmsfinalen skildras just så stökig och intensiv som den var, glädjande bilder då jag själv var en av medarrangörerna på nu nedlagda Tre Backar.
Reprisdatum: I kaxiga poeters sällskap
SVT2 Torsdag 10 mar 2005 kl 16.25(r)
SVT2 Lördag 12 mar 2005 kl 12.00(r)

2005-03-06

Kederstedt i Solnablad

Ta tag i kärleken! Så uppmanar Daniel Kederstedt oss i rubriken till en helsidesartikel i en av Stockholms lokaltidningar, Mitt i Solna, den 1 mars.
- Jag tycker han är charmig, men han kan vara lite äcklig.
Säger Daniel om huvudpersonen i sin bok Men kom tillbaka innan du går, som alltså ges ut av arguskoncernen via Bokförlaget Megafon. Huvudpersonen har "bara vissa drag" av Ulf Lundell...

Artikeln är skriven av Åsa Görnerup Fatih-Ell.

Det går f.ö att läsa ett kapitel ur boken på Soda Magazine.

Bob och recensionerna

Har läst ut Bob Hanssons "Här är vi". En väldigt bra bok, enligt min mening, betydligt bättre än de ganska kritiska recensioner jag minns. Bob berättade att eftersom diktsamlingen är utgiven på det lilla förlaget Ruin så fick den bara 7 recensioner, i stället för (när han kommer med en bok på Wahlström & Widstrand) det mer normala 70 stycken. Interesting. Fast knappast förvånande.
Här är förresten en dikt jag skrev och publicerade igår. Dagen slutade i ett helt annat stämningsläge, men det är också en helt annan historia.

2005-03-04

Göran Greider om litteraturens mumier och dödgrävare

Poesidebatten i Aftonbladet rullar vidare. Göran Greider svarar i fredagens Aftonblad (4/3-05)på Pelle Anderssons artikel Ikonerna & de fega kritikerna (AB 1/3-05).
"Det är nu mycket länge sedan det svenska litterära etablissemanget skakades om av några riktningsgivande meningsutbyten och kanske håller hela det där fältet på att ebba ut i just ikonmåleri eller alltmer införstådda hejaklacksramsor från den så kallade språkmaterialismen (= blek arvtagare till en död postmodernism)." skriver Göran Greider.
Vi rullar ut våra banderoller och förbereder en ordentlig "Argus-Tifo". Frågan är bara - vilket lag skall vi heja på?

2005-03-01

Strollo håller releasefest i Gamla Stan

Releasefest lördagen den 19 mars kl. 20-01
Café Edenborg
Stora Nygatan 35
Uppläsning kl. 21
Bar och DJ

Diktsamlingen Övergång av Ulrika Revenäs Strollo utkommer på Bonniers den 11 mars

(bilden är hämtad från inbjudan)