2006-02-06

Litteraturen och patriarkatet: Tänk om vi har valt fel kulturarv?

I dag fick vi ett så kallat smakprov från teatertidskriften Visslingar & Rop till tidskrift.nu: Ett drama i en akt av Åsa Sarachu, kallat "Vi sysslar med konst – inte med kvotering!"

Huvudpersonen kunde nästan ha varit jag, tänkte jag när jag läste det, för hon pratar om klassiker, kanon, bortglömda kvinnor och genier, bara det att hennes kritik handlar om teater i stället för om litteratur. Så här börjar hon:

"Många är arga idag. De tycker att genus och mångfaldsfrågor har fått för stor plats. Det är en generell tendens i samhället, och samma irritation finns inom teatern. Chefer slänger ur sig klichéer som att vi kan ju inte vara politiskt korrekta hur länge som helst, vi sysslar faktiskt med konst. Vissa politiker tycker att det är skrämmande att andra politiker försöker fylla tomrummen med genus- och mångfaldsfrågor. Jag blir också arg ibland, men av helt andra anledningar, av helt motsatta anledningar vill jag påstå."

Hela texten finns publicerad här.

4 kommentarer :

Anonym sa...

hej ola (och ni andra med),

det var länge sedan! jag har inte någon uppdaterad mejladresss till dig, ola. försökte skicka mejl till dig tidigare på två gamla adresser, men vet ej om det kom fram. ville bara höra hur det är nuförtiden? läser såklart här på blinde argus-sidan då och då, kul att ni fortsätter! inspira var kul, och att göra de där krönikorna. jag vet jag sa nåt till dig ola om att hänga på den nya "argus"-projektet (detta), men sen blev det inte så.

jag har förresten startat en egen blogg, hm, men det är jättekul! den heter ristarinsinamärken (med undertitel: draw a map to get lost). se url-adressen nedan. kom gärna förbi och besök. vore kul att höras av nånting!

allt gott,

ulrika

Anonym sa...

förresten, helena; gillar din serie om litteraturen och patriarkatet, kanske länkar jag till den senaste "Tänk om vi valt fel kulturarv?" (tidskrift.nu) till ett kort inlägg på min blogg. har inte du en hemsida/blogg helena? isåfall vill jag gärna länka till den i min länk-lista. /ulrika

Helena Looft sa...

Tack, Ulrika, roligt att du länkade :-) Jag har redan läst din blogg ett tag – hittade den via Palimpsest, som jag också läser.

Synd att du inte blev kollektivbloggare med oss här, men det kan ju vara skönt att ha "ett eget rum" också ...

Helena Looft sa...

Öh, jovisst, jag har en hemsida, som bara tycks bli alltmer minimalistisk med åren: http://web.telia.com/~u86410123/