2006-09-08

Från bidragshöst till Poetry Slam

Som kulturintresserad bosatt i Stockholm har jag flera gånger noterat hur sent höstens aktiviteter kommer igång. Är det någon mer prestigebetonad poesiuppläsning till exempel - alltså inte något som arrangeras av mina kompisar i undergroundsvängen - så nog tusan brukar det vara så att det äger rum tidigast i mitten av oktober. Till exempel en uppläsning på Forum på Sigtunagatan. Sedan trappas allting upp mot slutet av november, för att sedan dö ut i god tid före jul.
Jag har nu förstått vad den här situationen med den onödigt korta och koncentrerade säsongen beror på, eller tror mig ha förstått. Det har naturligtvis med ansökningstider för att söka bidrag att göra! Den som söker kulturpengar från Stockholms kommun för verksamheter under hösten måste söka senast den 15 augusti. Besked får man cirka två månader senare, det vill säga runt 15 oktober. Av en händelse är det också då som kulturhösten brukar rulla igång på allvar. Folk sitter och väntar på pengar (bidrag) helt enkelt! Den som söker pengar i oktober kan inte få pengar förrän till januari. Det är alltså redan nu för sent att söka bidrag till något som ska äga rum under hösten, och bidrag utdelas inte retroaktivt. Eftersom varken jag eller Johan Nordgren är några ansökningsproffs har vi följaktligen försummat sista datum för att söka bidrag till höstens tävlingar i Stockholm Poetry Slam. Det kommer att bli bra ändå det här, vi har flera spännande gästpoeter på gång, och vi tvingas nu stå på egna ben till att börja med. Bara detta att vi sticker ut hakan och tar det lediga namnet STOCKHOLM POETRY SLAM i stället för att bara slentrianmässigt döpa oss efter den lilla stadsdelen där slammet äger rum bådar gott i mina ögon. Det ökar våra överlevnadschanser, tror jag, om man ska vara krass. Kontinuiteten bland arrangörer i Stockholmsområdet har annars inte varit påfallande stor, jag har skrivit om detta tidigare på sajten.

Inga kommentarer :