2007-01-01

Estradpoesi på ett hörn x 3

Jag visste inte om det i förväg. Men jag medverkar som estradpoet i programmet Cityfolk på SVT, del tre, det som också handlar om Rebell Robban. Det var en trafikant på Nockebybanan och en kollega som sa till mig att "du var på tv igår". Vilket visade sig vara sant. Jag trodde att jag medverkade i egenskap av kompis till Robban men det var i stället bilder från Rinkeby Poetry Slam i en senare del av programmet. Mycket märkligt faktiskt. TV2 funkar inte på mässen på mitt jobb så jag såg reprisen på McDonalds vid Alvik, med ljudet avstängt på tv:n medan restaurangen körde sin Abba i bakgrunden.
Förra gången jag medverkade i en sån här dokumentär, den som hette I kaxiga poeters sällskap fick jag betalt av SVT, tror tyvärr inte att det händer den här gången. Men diktläsningen var ungefär lika långvarig, 5-10 sekunder är ju vad estradpoeter brukar bjudas på. Det var samma sak när jag medverkade som poet i Kulturnyheterna inför Rinkeby SM 2001.
Det här är de tre inslag med mig som poet jag vet om har sänts i SVT, ganska mycket ändå för en oetablerad estradpoet utan bokförlag i ryggen, om vi inte ska räkna stencilförlaget black coffee publications! Finns en del material som aldrig har sänts också, jag har berättat tidigare i bloggen om när Nadia Jebril filmade mig medan jag delade ut gratistidningar och läste dikter. Också detta av en ren slump, som det heter, hon höll på med en film om människor som delar ut gratistidningar medan hon fortfarande gick på sin utbildning. Men hon har påmint mig senare, när jag träffade henne på en uppläsning, hon tyckte det var ett av de roligaste jobben hon gjort.
Jaja, detta var en egotrippad notering, men det handlar om att bibehålla sin identitet mot alla odds medan man jobbar med diverse försörjningsarbeten, det handlar om konduktörens samtidiga värdighet som poet och arbetarintellektuell. Tror ni mig om jag säger att också dessa små resultat och avtryck kräver en enorm envishet?
Kommande repriser: 3 januari SVT2 kl 01.10 (står fel på ovanstående länk) och 4 januari kl 20.30 på SVT 24.

4 kommentarer :

Ola Lindvall sa...

Kul! /Ola

Anonym sa...

"Jaja, detta var en egotrippad notering, men det handlar om att bibehålla sin identitet mot alla odds medan man jobbar med diverse försörjningsarbeten, det handlar om konduktörens samtidiga värdighet som poet och arbetarintellektuell."

Glöm din värdighet och se till att fånga alla f*bannade plankare istället!

Just kidding. Alla vet nog hur det är. På tal om försörjningsarbeten... i vintras läste jag en biografi om Hamsun. Om vi tycker att vi har det svårt kan man undra hur han gjorde för att behålla sitt huvud med tanke på alla de slitjobb han tog för att inte svälta: på vägbyggen, på bondgårdar och så vidare. Hur mycket engelska kunde han när han luffade omkring i USA och frågade efter tillfälliga jobb?

Håkan

Andreas Björsten sa...

Jobbade inte Hamsun som spårvagnskonduktör i Chicago under en period?

The Loser sa...

Jo, det gjorde han också.