2007-03-23

Dödsdansen á la 2007

Idag släpps den äntligen, Sigge Eklunds nya roman Varulvsvalsen. Här kan man läsa några blogginlägg av författaren på Bokus. Likaså recensioner i bla. Aftonbladet, Expressen, DN (bokutdrag här) och GP. Det här är en stor dag för mig också, som sett manuset successivt växa fram och bli till den furiösa roman som den är i sitt publicerade skick. "Något så ovanligt som en bruksroman", som Eva Beckman uttryckte det på Kulturnyheterna. I rättvisans namn borde den här boken innebära det definitiva genombrottet för en författare som aldrig upphör att ta enorma personliga risker i sitt författarskap.

6 kommentarer :

Andreas Björsten sa...

Okej Roberth, hur ser din koppling till romanen ut? Berätta gärna på vilket sätt du sett boken växa fram?

The Loser sa...

Enorma personliga risker... som Politkovskaja eller Kapuscinski? På vilket sätt tar Sigge Eklund större risker än andra författare?

Anonym sa...

Kul att du uppmärksammar Varulvsvalsen. Den verkar otroligt bra!

Roberth Ericsson sa...

Ja, Sigge är min vän, och har därför låtit mig läsa olika utkast av romanen under det att den nått sin slutliga form. Inget mer avancerat än så. Och nej, jag tror inte att han riskerar att bli nedskjuten på öppen gata på grund av det han skriver. Däremot är det flera personliga relationer som äventyrats på vägen, och det är väl alltid en potentiell "risk" för ens fortsatta välmåga. Huruvida han tar större risker än andra författare har jag varken intresse eller möjlighet att bedöma. Det har jag heller inte sagt något om.

Anonym sa...

"medverkar" du i boken?

Anonym sa...

Ni som varit engagerade i bokens tillkomst kan kanske förklara varför ni valde att döpa boken till "Varulsvsvalsen" ? Det finns ju redan en bok med den titeln och som handlar om samma problematik ? Den boken är dock ingen roman utan brukslitteratur/fackbok, skriven av läkaren Lars Söderling