2007-03-20

Plura bloggar!

Äntligen ser det ut som om landets främste rockpoet kommer ut i bokform. I januari började han skriva "Eldkvarns svartblogg". Skrivandet gav tydligen mersmak. Någon slags roman lär vara på gång från "Norrköpings nationalskald". Tills dess får vi följa Pluras bloggande!
Sedan Eldkvarn invaderade mig med LP-skivorna "Pantad och såld" och "Musik för miljonärer" har jag väntat på att han skall låta texterna flöda över boksidorna. Hans sångtexter är (oftast) glimrande poesi. Under de senaste åren har hans texter fått mer djup, historierna har blivit mer allvarliga. Limbo (1999) och Atlantis (2005) ligger högt på listan över "världens bästa svenska skivor".
Medan vi väntar på boken "Svart Blogg" släpper Eldkvarn en CD med 10 nya låtar, release 4 april.


Från Eldkvarns Svartblogg: "Var är vi nu? Jo det är den 25 januari år 2007 och jag är på mitt rum på Hotell Nouveau, klockan är halv åtta på kvällen och jag håller på att byta om inför kvällens spelning. I mitt huvud rullas texter fram och tillbaka, vi har inte spelat på länge, utan bara hållit på med Svart blogg, dag ut och dag in. Man över bord, Här är det hjärta, Minnenas motell, alla låtarna från Atlantis måste tragglas genom mitt huvud, gång på gång, innan det säger klick och dom sitter. Äldre låtar som Ett hus på stranden har nötts in och blivit en del av min kropp, som en hand ungefär, det bara att hålla upp den och vifta med den, och jag menar inget negativt med det, det är så det ska vara."

Intervju med förläggare Stefan Hilding (Östgöta Correspondenten)

Fler Eldiga länkar: http://www.eldkvarn.se
Hemsida med texter/ackord!
Eldkvarn på My Space: http://www.myspace.com/eldkvarn

2 kommentarer :

Thomas C Ericsson sa...

Grym version av "Flyktsoda" med Thåström och Plura, på Eldkvarns MySpace-sida!!!

Anonym sa...

ja, jävlar... rysningar! jag missade den vidoen först så tack för det.
e-kvarn spelar i växjö på valborg - kanske dax o besöka kusiner?

/Kusin Daniel