2007-04-24

Tre bokmässor - varav en nedlagd

Jaha, så var två stora bokmässor i Stockholmsområdet avklarade efter varandra. Street Ord & Text (som förvisso kallar sig en "bokmarknad") förra helgen och Vertigos Textmässan som kallar sig "Sveriges andra bokmässa" - efter Göteborg då alltså - nu senast.
Romantiska Förbundet deltog som utställare bara på Street, ett val som vi tvingades göra bland annat på grund av begränsade ekonomiska och personella resurser, men jag har som privatperson bevistat även Textmässan. Min bild är att Street är ett folkligt, öppet och varmt arrangemang, tyvärr var det inte så mycket besökare utom på lördagskvällens Poetry Slam som var fullsmockat, men så konkurrerade vi också med vårens hittills finaste dag direkt utanför fönstren! Vertigos Textmässa är i jämförelse ett smalare, hippare men också renodlat kvalitetsarrangemang för mindre förlag. Vertigo drog 900 betalande besökare under två dagar, jag kan inte avgöra om det är mycket eller litet, men nog kändes det mycket i de ganska trånga lokalerna på Debaser Medis. Mest lyckat på Textmässan var de väldigt högklassiga seminarierna! Och som alltid var det mötet med enskilda människor och personligheter i vimlet som gav mig den kanske allra största behållningen.
Arrangören Carl-Michael Edenborg skriver i dagens brev till utställare och möjliga utställare att han är besviken över den uteblivna mediebevakningen. Välkommen till gänget säger jag bara! Rinkeby Bokmässa kallade sig länge Stockholms första bokmässa (vilket den ju också var), och höll på 14 år i sträck med minimal uppmärksamhet i media att bjuda på den litterära mångfalden. Jag jobbade själv mot slutet i arrangörsgruppen. Det var på flera sätt ganska motigt, även om det också var fruktansvärt kul och givande, ändå hade vi inte alls den höga profil som Vertigo haft utåt. Att häckla etablissmanget och vänta sig att bli omedelbart älskad av samma etablissemang - är inte det en paradoxal hållning? Den paradoxen är det nog många som lever med. Rinkeby Bokmässa är av allt att döma nedlagd - kanske återkommer den - men vi fick väl på sin höjd en sida i Metro eller Stockholm City, eller någon sida på temat "utflykt till graffitiland" i DN:s Stockholmsdel så länge den existerade.

Uppdatering: Rinkeby Bokmässa är tydligen inte alls nedlagd! Här ber jag om ursäkt, men varken jag eller en kompis till mig som var med i arrangörsgruppen hade fått höra något om en fortsättning ens för några veckor sedan. Bokmässan fortsätter - om än i en något nedbantad form kan tyckas. Här finns mer info.

1 kommentar :

Anonym sa...

Kanske ses vi där ;)?

/från två lyrikvänner till en annan