2007-10-24

BOFH, del 42

Och som på beställning kom Sven in på jobbet i går när jag satt där och slet med diverse prisutdelningsnotiser till tidskrift.nu.

Sven: Jag har sett att du ful-bofhar!

Jag: Ja, jag var ju tvungen att lägga ut ett avsnitt, så att folk inte tror att jag har slutat helt.

Sven: Så jag måste komma med massor av oneliners nu?

Jag hävdade att jag minsann inte har tid att bofha just nu eftersom det är så mycket att göra på tidskrift.nu, men inte kunde jag låta bli att anteckna lite i alla fall ... Sven hade först och främst en hel del att säga om Familjen Dafgård och deras två jetplan som de inte behöver och sedan diskuterade vi religion eftersom Sven tycker att jag är galen som tror på Gud. Därpå gick Sven ut och handlade och jag bad honom köpa choklad åt mig och när han kom tillbaka och jag skulle ge honom pengar sa han att jag fick den av honom.

Jag: Vad du är snäll.

Sven: Det är lätt att vara världsvan och snygg när man handlar fyrakronorschoklad på Liedl. (packar upp mat och fixar borta i köksavdelningen) Men jag gör lite kanapéer här då ... Jag ska göra en riktig 70-talsklassiker: salta kex med brieost och päron, som jag tycker är ganska gott faktiskt. (grejar vidare) I must has candles. Jag hade tänkt få bort scannern och fixa lite candles ...

Janos gör entré. Sven ger honom en av sina kanapéer och förklarar vad de består av.

Janos: Jaha, joho, tackar ...

Jag: Ska ni ha myskväll här nu eller?

Sven: Yes. Och du får inte vara med för du är inte singel.

Han kommer bort till min arbetsplats och ger mig en kanapé i alla fall, på ett litet fat.

Janos: (tar upp öl ur väskan) Men var det inte äpplen man brukade ha? Är det någon som har ögondroppar?

Sven: Jag har små blå piller.

Jag: (till Janos) Du har blivit skäggig.

Janos: Ja, jag jobbar på det – det är snart jul.

Sven: Han tävlar med Preben.

De äter kanapéer och korv och dricker öl och sedan lyckas jag och Sven övertala Janos att bli medlem på Facebook. Han sätter sig vid en dator, Sven sätter sig bredvid och spelar Betapet och jag jobbar vidare med notiserna. Och BOFH. Det är svårt att hinna skriva ner vad Janos säger eftersom han pratar så fort.

Janos: Det känns så här dåligt, för första dagen kommer man bara att ha en kompis ...

Jag och Sven: Du kommer att ha två direkt.

Janos: Jag går igenom de här få kompisarna jag har, och så får jag fler kompisar genom de kompisarna.

Sven: Jag tävlar med Magnus! Rassel, så hade han addat hundra stycken.

Janos: Nu för tiden när man är ute på krogen frågar alla om hur många kompisar man har på Facebook och om några veckor kommer de att fråga mig och så kommer de att gå därifrån om jag har för få. Eller för många.

Sven: Det är värsta antalrejset.

Janos: Det är bäst att ha lite coola kompisar från början ...

Sven: Men Magnus har ju addat urskillningslöst. Kolla här: "Vem är du då?"

Janos: Jag är lite orolig att det ska bli en grupp mot mig. Kan det bli det?

Jag: Ja, det kan det, men då kan jag bli din fan club.

Janos: Fan, jag ska inte börja förrän elva i morgon och så ska jag gå på baywatchparty ...

Sven: Får jag följa med?

Janos: Jag vet inte. Du skulle ju kunna gå dit och säga att du är inköpare på Tidskriftsverkstaden och så kommer de att vara jättesnälla. Det kommer att vara bikinibrudar där. Och Bingo Rimér och Fadde.

Jag: Bojkotta.

Janos: Jag vet, men det är gratis drinkar. De har löjligt påkostade kolla-på-våra-kontorsmaskiner-grejer; förra gången var det djungeltema med en orm.

Jag: Är det ditt jobb som ordnar det?

Sven: (skrattar) Amnesty har party med bikinibrudar!

Janos: Jamen, man skulle kunna tänka sig att Amnesty skulle jobba för folks rätt att ha bikiniparty i Iran.

Sven: Bikini är en mänsklig rättighet.

Janos: Får män ha bikini i Iran? Man kan ju bli straffad för förargelseväckande beteende i Sverige också, men det är ingenting som Amnesty kommer att jobba för.

Jag: Vilka är det som har partyt då?

Janos: De säljer kontorsmaskiner till oss.

Jag: Och då är du den där teknikern som går dit och kollar?

Janos: Ja, det finns massor av roliga maskiner, till exempel skrivare som man kan skicka adresslistor till (Sven blir intresserad) och kuverterare och coola grejer, alltså, men när den där ormen var med så var jag lite rädd för den; Bingo Rimér är jag också lite rädd för, Fadde också, jag är lite rädd för det mesta som de har där ...

Sven: Jonas på Skansen skulle åka och hämta något djur på Arlanda, en boa eller whatnot, och när han kom dit sa de till honom att "du får inte ta in den här i landet" för de tyckte det var ett djur och Jonas tyckte det var en fisk ...

Janos: Fiskar tar man väl in med håv?

Sven: Det finns inga restriktioner på fiskar.

Janos: Så man kan ta med sig en fet haj och "jag ska ta med mig den här" ...?

Sven: Ja, men, i alla fall, på Arlanda sa de till Jonas att "det här är en djurteknisk fråga, vi måste ringa våran djurexpert" och så ringde de: "Nej, han är på Arlanda och ska hämta ett djur!"

Janos: Det var faktiskt jävligt roligt. Loligt. Det vill jag ska hända mig lite oftare. (ägnar sig åt Facebook igen) Men varför har du så märkliga kompisar för, jag trodde du skulle ha vanliga!?

Jag: Skulle han ha vanliga kompisar?

Janos: Där är Julle.

Sven: Adda honom då.

Janos: Det känns som att du tycker att jag snor dina kompisar ... Jag ska göra ett nytt Facebook där det fungerar så att om jag snor din kompis så får du inte ha kvar den.

En redaktör går förbi för att gå hem för kvällen.

Sven: (ropar till henne) Adda oss på Facebook! Vad heter du?

Janos: (till Sven) Har vi levat i en stuga? Nej, jag vill bo i ett hus med dig! Nu förstörde du allting.

Sven: Ska du ha en till korv?

Janos: Nej, fan, jag börjar bli lite trött på det här nu. Ska vi gå och dricka öl i stället?

De loggar ut och reser sig från datorerna.

Janos: (till mig) Jag läste senaste BOFH och tänkte skriva en kommentar om vad Sven hade gjort ...

Jag: Ja, jag hade hoppats på det. Det blev ett magert avsnitt, men jag var ju tvungen att skriva något efter så lång tid ... (till Sven) Jag har antecknat lite BOFH i dag, men det kommer att bli för mycket Janos och då kommer du att bli sur.

Sven: (generöst) Vadå, det kan väl bli lite gästspel?

Janos: Gästspel! Han är noga med semantiken.

Sven: Shit, hoppas jag inte har sagt något pinsamt.

Jag: Och hur blir det med den fina vita färgen på tidskrift.nu?

Sven: (sjunger) Så låt den fina vita färgen bli den bästa i vårt liv ...

Janos: Ska det bli vitt på tidskrift.nu?

Sven: (till mig) Den kommer. Jag hamnade i pdf-mode och det tar två dagar att gå från pdf-mode till css-mode. Så den kommer, darling. (till Janos) Let's gå.

Janos: Hej då.

Inga kommentarer :