2007-11-13

Författaren Peter Lindforss sågad - skriver om Cohen

Författaren Peter Lindforss senaste bok får en i mitt tycke intresseväckande sågning i gårdagens Svenska Dagbladet.
Ni vet väl vem Peter Lindforss är? Han gav ut fem diktsamlingar i eget namn, mellan 1976-1984 (de två första på Författares Bokmaskin, de senare på Rabén & Sjögren). Han tycktes mig vara en av dessa orättvist förbisedda poeter med en egen ton, som inte riktigt passar in i några trender, och jag bjöd in honom att medverka i ett nummer av dåvarande tidskriften Den Blinde Argus (trots att jag konsulterat baklistan kan jag inte identifiera vilket nummer det var, men det måste ha varit sent 80-tal eller tidigt 90-tal).
Annars har Lindforss varit verksam sedan slutet på 70-talet som översättare av i huvudsak "kiosklitteratur", genrer som numera förmodligen har lite högre status, deckare, fantasy och science fiction. Men han har även översatt Leonard Cohens "Nådens bok" (1987), vilket förstås har betydelse för den nyutgivna boken om Cohen.
Peter Lindforss har för övrigt - eller borde åtminstone ha - uppnått en slags berömmelse som textförfattare till Mikael Rickfors "Vingar"!

Enligt Erik Bergqvists kritiska recension i SvD så står Peter Lindforss personlighet på något sätt i vägen för Cohen i den nya boken, Lindforss poserar själv på fotografier tillsammans med olika flickvänner, berättar anekdoter och publicerar egna dikter jämte Cohens.
Utan att (ännu) ha läst boken vill jag ändå påstå att det som Bergqvist uppfattar som brister lika väl kan vara tillgångar. Jag tycker om poeter och författare som bjuder på sig själva på det sättet, som kanske är en aning lite för personliga rentav. Även de som inte har tilldelats någon jättestor litterär nimbus av sin omvärld. Ett visst självmedvetande behövs hos en poet, det behöver inte förväxlas med tomma-tunnor-syndromet. Det kan röra sig om en så att säga befogad iscensättning av sitt öde, en viss teatralitet kanske, för att tala med Lars Larsen (se hans artikel om Setterlind och Forssell i senaste numret av Aurora).

Inga kommentarer :