2007-11-05

Out of Norrköping: Otto G Carlsund

I lördags, nyss hemkommen från Norrköping och lite uppiggad efter miljöombytet, kände jag för att ta en höstpromenad och göra något kulturellt. Jag gick följaktligen på Liljevalchs och såg utställningen med Otto G Carlsund.
Carlsund tillhörde den generation av tidiga modernister som fortfarande var klassiskt skolade och kunde måla mycket fint inom den figurativa, mer traditionalistiska fåran, om han ville. Hans brott med den föreställande konsten genom reduktion och geometrisk abstraktion är med andra ord mycket mer spännande att följa än många senmodernisters, som tenderar att fastna i ett manér redan från början.
Jag konstaterade snart att många av verken var inlånade från Norrköpings konstmuseum. Och mycket riktigt, hans familj hade flyttat från förrevolutionens S:t Petersburg till Norrköping. Därefter försvann han vidare ut i världen, till Paris och Stockholm, men det är en helt annan historia.

Om ni undrar, Ordkrig slutade med seger för Oskar Hanska medan Malin Jakobsson kom tvåa. Grattis till dem! (Själv åkte jag hem innan tävlingarna hade avgjorts, jag var redan utslagen och hade ett arbete att sköta i Stockholm på söndagen, det vill säga igår.)

Inga kommentarer :