2007-12-20

Raderna

GOD JUL MED DORIS LESSING

I mitt hängiga Borelia-tillstånd zappar jag mellan kanalerna:
Våld, Matlagning, MTV med småbrudar som är lika sexiga som fyra hopslagna ormar, mer matlagning, börsrapporter, boxning, matlagning, våld, skidtävling, matlagning, matlagning, matlagning. Men så finns, å andra sidan, Kunskapskanalen och BBC World.

Här något helt annat; Ett utdrag ur Doris Lessings "Shikasta".

"När 42 gifte sig, valde han en kvinna som, liksom de flesta han kände, hade mat som sitt nästan enda intresse. Deras liv dominerades av att köpa, laga och äta mat. Deras barn uppfostrades till att betrakta mat som en sak av yttersta vikt. I rapporten närmast före denna meddelade Agent 9 att det hade ordnats så att 42 plötsligt förlorade sitt tidigare levebröd och fick tillfälle att förestå en restaurang. Avsikten var att han kanske därigenom skulle komma att se mat och matlagning i ett mera objektivt ljus. Men både han själv, hans hustru, hans barn och några av deras vänner kom att gå helt upp i denna restaurang som var berömd inte bara i hans eget land utan i flera andra dessutom. Deras tankar sysslade aldrig med annat än mat, och tydligt var att saken bara hade blivit värre. Jag har nu ordnat så att han på grund av sina allsidiga kunskaper om födoämnen har blivit anmodad av en internationell organisation att bli rådgivare vid genomförandet av ett livsmedelsprogram i vissa ytterst fattiga delar av Sydkontinent 1. Jag tror att han och hans hustru kommer att anta anbudet och att den dagliga kontakten med denna yttersta svält blir en chock som rycker dem ur detta fanatiska matintresse. Återstår då problemen med barnen, som också ingår i mitt uppdrag. Jag har bett Agent 20 att ingripa här.

Inga kommentarer :