2008-05-29

Agenturer för estradpoesi

Nog visste jag att det skulle starta en ny Spoken Word-klubb i Stockholm i höst. Men inte visste jag att det snarast rörde sig om ett helt koncept. Jag citerar från hemsidan:
"SpokenWord - den senaste, roligaste och smartaste formen av underhållning sedan Standup Comedy.
Vi är Sveriges största SpokenWord-bokningsbolag och har samlat flera av smartaste och mest underhållande SpokenWord-artisterna i Sverige under samma tak.
Vi levererar förstaklassig och unik underhållning till alla typer av events, t.ex. företagsevents, fester, festivaler, mm. Givetvis anpassar vi både form och längd efter era önskemål."


Det blir lite bisarrt, med tanke på att Spoken Word som begrepp väl har funnits i ett par decennier vid det här laget. Men det är egentligen inte det som stör mig. det är den totala inriktningen på underhållning, åtminstone som det framställs gentemot eventuella kunder.
Man får ju inte glömma att det trots allt handlar om konst! Visst har en bra uppläsning nästan alltid sina underhållande sidor men det är ju inte samma sak som att det är ren underhållning! Att framställa spoken word (eller estradpoesi) som en ny form av underhållning (riktad mot företag) kan definitivt leda till ett bakslag. Arrangörerna har förvisso rätt i att det finns ett tomrum att fylla här för bra poeter och artister, flera av dessa är värda mer uppmärksamhet och kanske också att kunna leva på det de gör, men glöm inte att live-poesi, spoken word eller vad du än vill kalla det, är en konstart med humor och allvar och något ytterligare odefinierbart i varierande konstellationer. Det är ju därför det är så bra, och ofta överlägset ren stand-up!
Jag får en idé och sträcker mig efter en jämförelsepunkt. Den finns nära till hands, i ett skåp vid sidan av datorn. Jag får där fram ett exemplar av den gulfärgade broschyren för Argus Megafon Agentur från någon gång i början av 90-talet. (Min tendens att spara på de flesta flygblad och liknande från poesins värld kan ibland visa sig värdefull.)
Jag citerar återigen, och här kan den som så önskar jämföra infallsvinklarna:

"ARGUS MEGAFON AGENTUR är ett alldeles nystartat ordbokningsbolag som kommer att arbeta för att sprida lyriska attacker över landet. Ordet har en magisk makt som de yngre poeterna har en enastående förmåga att förmedla till en levande publik.
I denna lilla katalog presenterar vi några av alla de lysande livepoeter vi har att erbjuda.
ARGUS MEGAFON AGENTUR drivs av den ideella kulturföreningen ARGUS som även ger ut tidskriften DEN BLINDE ARGUS och driver Bokförlaget Megafon. Vi har under flera år arrangerat uppläsningar och konserter runt om i landet, både i egen regi och tillsammans med andra föreningar och organisationer. Vi har byggt upp ett kontaktnät med ett hundratal yngre författare så önskar Ni boka några andra än de som är upptagna i denna katalog så hör bara av er!"

Alllt detta undertecknat Thomas C. Ericsson, grundare av Den Blinde Argus, här med titeln promotor/redaktör/förläggare.
Bland representerade författare/estradpoeter i den lilla broschyren kan nämnas Mats Barrdunge, Andreas Björsten, Per Engström, Beate Grimsrud, Gunilla Gränsbo, Christer Hermansson, iodine Jupiter, Lukas Moodysson, Charlotte (Lotta) Orwin, Magnus Utvik och Bruno K. Öijer.
Ja, jag tog med mig själv i denna därför kanske litet tendentiösa uppräkning, men artisterna är ju listade i bokstavsordning... låt oss säga att namnen har en viss bredd. Och att några av de allra största författarna är med.

Med detta inlägg vill jag inte ha sagt att det nya Spoken Word-projektet skulle vara helt fel ute, tvärtom med de reservationer jag nu har framfört, välkomnar jag det! Flera av de medverkande poeterna är oerhört bra, dessutom är de mina vänner. Men den tid vi lever i är väl knappast den allra mest ideella... Hur gick det sedan för Argus Megafon Agentur förresten, den som vet mest om saken kanske kan höra av sig och berätta.

Inga kommentarer :