2008-07-18

Killar i klänning

Nä, vättni, nu är jag inte ens arg och vad ska jag då skriva om? Jo, jag ska skriva om att det är dags för alla killar att bli tjejigare. Helst nu på stört, hörni. Det finns så oändligt mycket att göra på den fronten, jag fattar inte att de flesta män fortfarande är så stereotypa.

För rätt länge sedan berättade en av skribenterna på Gylf att han gillade att gå ut med långa dingliga örhängen, han tyckte det var fint och roligt, men han blev tvungen att sluta med det för han fick så många dumma och elaka kommentarer från folk på stan. Jag tänker på det där ibland, för jag tyckte det var så sorgligt. Att människor på 2000-talet, i ett land där man är fri att ha på sig exakt vad man vill, inte står ut med en så i grunden oförarglig sak som att en kille har örhängen.

Alltså: Kvinnor ska inte sluta sminka sig, det är männen som ska börja. Kvinnor ska inte göra karriär och bli chefer, det är männen som ska sluta klättra på varandra. Kvinnor ska inte ut i arbetslivet när barnen är små, det är männen som ska komma hem.

Ja, och den nya ordningen måste naturligtvis börja redan på bebisstadiet. Små flickor kan ha vilken färg som helst på sig, små pojkar får bara ha ... ja, ni vet ju allt det där. Små flickor får gärna leka med bilar och traktorer, men små pojkar ... osv. Alla mammor och pappor med pojkbebisar bör omedelbart skärpa till sig. Män måste bry sig mer om krukväxter och trädgårdar och djur och bebisar och ha örhängen och klänning och krama varandra även när det inte är fotbollsmatch. Då tror jag världen skulle bli en lite bättre plats.

5 kommentarer :

Anonym sa...

Män ska alltså bli lite mer som traditionella kvinnor, då blir världen en bättre plats. För kvinnor - det vet ju alla - är alltid goda, snälla och kramiga och startar inte några krig.

Helena Looft sa...

Jaha, det var ju också en tolkning ... Vem är det som har påstått att kvinnor alltid är goda och snälla? Det vore kul att få veta, eftersom jag tydligen inte tillhör "alla".

Gabrielle Björnstrand sa...

Ja, ja, jag vet inte jag. Men Paul Newman i cool kostym är oöverträffad. Och min fd man i tweedkavaj - och ännu hottare - i smoking. Det gillade jag. Sådan är fetischismen. Den brukar grundläggas i barndomen.
Om den - kvinnliga fetischismen - har Anne-Marie Berglund skrivit en rolig dikt någonstans. Om mäns bälten och byxor.
Ja - för hatt är kanske en överdrift, skulle jag säga. Jag har alltid varit lite ugh på män i hatt, särskilt slokhatt, och med skägg. Ugh.
Men häromdan hörde jag i radio citatet från en kvinna som sa: En kyss utan mustasch är som ägg utan salt.
Förutom den bisarra liknelsen så är dt bara att konstatera det gamla vanliga: What turns you on turns you on.
Alltså inte killar med klänning. Men i övrigt instämmer jag i en del av Helenas överdrifter. LITE feminina män är bäst. Enligt kloka psykologer är de också bäst på att förstå kvinnor.

Anonym sa...

Helena: Helt uppenbart tillskriver du kvinnor en mänsklighet och värme som män tycks sakna. Blir män mer som kvinnor så är alltså mycket löst...

Helena Looft sa...

Nej, det stämmer inte, om du läser ordentligt. Att vara "tjejig", som jag kallade det här, handlar om att tillägna sig en uppsättning attribut och egenskaper som traditionellt brukar tillskrivas kvinnor. Att vara tjejig är alltså inte samma sak som att vara född till tjej.