2008-09-17

Vulkan – hur funkar det?

Ingen som läser Argusbloggen har väl missat att jag givit ut den fina boken I väntan på support via Vulkan. Och att jag startat en ny blogg i anslutning till projektet. Och en Facebookgrupp. Jag har korrläst, layoutat, fixat och donat, skickat ut pressmeddelanden och bombarderat släkt och vänner med köp-uppmaningar.

Men ... Boken blev inte som den skulle. Något gick snett i tryckningen. Eller någon annanstans i tekniken kanske, och de som har köpt min bok har således fått ett ofullständigt ex. När jag har ställt frågor till Vulkan tidigare har deras kundtjänst varit väldigt snabb med att svara, men när det gäller det här problemet är det sedan en vecka tillbaka alldeles tyst.

Så. Nu är jag intresserad av att veta: Är det fler som har drabbats av trubbel i den här stilen? Eller gäller det bara just min bok? Hur går det för andra Vulkanförfattare? Är ni nöjda? Har era böcker blivit som ni har tänkt er dem?

uppdatering 2008-09-19: Jag bestämde mig för att ta saken i egna händer och lägga ut en ny version av boken, där jag har ändrat lite småsaker som förhoppningsvis kommer att göra att tryckningen fungerar bättre. Jag berättade det för Vulkan och då fick jag ett snabbt och vänligt svar där de lovar att skicka om alla beställningar. Så nu kommer alla som köpt "I väntan på support" att få ett nytt, felfritt ex! Jag passade på att beställa ett ISBN-nummer också, när jag ändå höll på ...

4 kommentarer :

Andreas Björsten sa...

Jaa du, det var tråkigt att höra. Men eftersom media (läs: stora media) hittills bara publicerat textreklam för Vulkan lär de inte ta upp någonting som är negativt för dem. Snart sitter Linda Skugge i Kulturrådet! Men varför inte ge ut din bok på ett annat förlag? Det är ju alldeles bakvänt att en författare ska rekommendera vänner och intresserade att _inte_ köpa boken!

Helena Looft sa...

Om Skugge mot all förmodan skulle hamna i Kulturrådet kommer hon att stå ut ungefär lika länge som den där andra entreprenören som gav sig iväg alldeles nyss ...

Men, alltså, jag gav ut min bok via Vulkan för att det var enkelt! Och för att det inte kostade mig ett öre! Att ge ut den någon annanstans medför en massa krångel, antingen i form av långa väntetider och tjatande hos diverse förlag eller i form av ekonomiska utlägg för print-on-demand.

Hade jag vetat att Vulkanutgivning OCKSÅ skulle medföra en massa krångel hade jag aldrig gjort det.

Karin S sa...

Ja, det var trist. Som jag ser det är det väl bara att bråka med Vulkan nu? Det kanske är så att man inte KAN ge ut böcker utan att det blir fel och utan att man hamnar i gräl med förlaget, eller "den tekniska plattformen" då?

Jag tror aldrig att jag mött en författare som fått en felfri bok i sin hand av sin förläggare. Själv har jag alltså inte heller fått det. Sen beror det ju på hur stort felet är. Författare tycker att små fel är stora och förläggare tvärtom.

Fast någon erfarenhet av Vulkan har jag alltså inte. Och jag förstår din tvekan inför de vanliga förlagen (trots bristen på pliktex etc).

Helena Looft sa...

Karin, jag har tvärtom mött många författare som har fått felfria böcker från sina förlag. Själv har jag givit ut fyra böcker tidigare, tre på Bakhåll och en på W&W, och det har aldrig varit några problem i den här stilen.

Vad gäller "I väntan på support" så handlar det om lite om varje, både små och stora fel. Att det saknas text på två ställen tycker jag är helt oacceptabelt. Att trycket är halvrisigt och att färgbilderna har blivit svartvita kan jag ha överseende med, eftersom Vulkan inte är ett vanligt förlag. Jag vet att jag inte kan ställa lika stora krav när det handlar om den här sortens utgivning, men en hel del folk har ändå betalat för de här felaktiga böckerna och därför tänker jag bråka vidare med Vulkan.