2008-10-11

Förlag eller teknisk plattform: Vulkan ännu en gång

Jag har skrivit tidigare här i bloggen om att Vulkans böcker saknas på KB. Dagsnoteringen verkar vara att av Vulkans 4.910 publicerade böcker saknas i dag 4.907 på KB.
Någon kommentator påpekade sist jag tog upp det här ämnet att ”KB och utvalda universitetsbibliotek inte [är] de sannolika ställena (vi icke-bokforskare) hittar böcker”.
Nej, kanske det. Men jag kan bara tala för egen del. Jag skulle aldrig ha haft möjlighet att läsa tidskrifterna Guru Papers och Feber (som betingar höga priser på antikvariat) om inte KB hade funnits. Samma sak vad gäller Metamorfospoeterna Paul Andersson, Lasse Söderberg, Petter Bergman m.fl. som jag inte hade haft någon som helst möjlighet att läsa i original annars. Varför skulle vi förmena generationerna som kommer efter oss liknande läsupplevelser? Det är nästan omöjligt att i dagens digra material veta vad som kommer att vara av bestående värde, därför är det viktigt att alla böcker behandlas lika och bevaras för eftervärlden. Sovringen sker efterhand.

Senast i DN (6/10) där Linda Skugge gratulerades inför sin 35-årsdag påstods det återigen att Vulkan är ett förlag, medan Vulkan själva håller fast vid definitionen ”teknisk plattform”.
”Strax efter DN-intervjun ska hon i väg och föreläsa för ett kvinnligt nätverk inom IT-sektorn. Hon ska bland annat berätta om Vulkan, ett bokförlag på nätet. Sedan starten för mindre än ett år sedan har förlaget gett ut imponerande 4.500 titlar. Linda är bolagets vd. [Siffran på antalet utgivna böcker är redan inaktuell, min anmärkning.]
- Tanken är att vem som helst ska kunna få ut en bok tryckt, billigt. Det kan vara släktforskare, någon som skriver om flugfiske eller en skrift inför en 50-årsdag. Det är otroligt roligt, alla vill skriva.”

Ja, men varför ställer ingen den enkla frågan till Linda Skugge eller Sigge Eklund: Vad är det för skillnad på ett förlag och en teknisk plattform? Varför är det så viktigt för er att ni är det sistnämnda?

8 kommentarer :

Helena Looft sa...

Jag vet inte om just den frågan var den rätta att ställa i en födelsedagsgratulationsintervju ... Journalisterna skriver säkert "förlag" för att förenkla lite, skriver man "teknisk plattform" utan vidare förklaring får läsarna myror i huvudet.

I övrigt kan jag nästan lova att svaret på frågan är att det handlar om pengar. Det måste väl vara väldigt mycket billigare och enklare att vara en teknisk plattform än ett förlag?

Karin S sa...

Ja, för fan. En teknisk plattform är en helt annan sak, krånglar något så byter man bara ett relä. Ett förlag har ju med MÄNNISKOR att göra. Eller borde ha iaf.

Jag ser nåt i stil med en sån där lift, eller handikapphiss, som man sa förr i tiden framför mig.
- Snygg teknisk plattform ni har i det här äldreboendet, kan man t ex säga om man ser en sån.

Andreas Björsten sa...

Haha, du har rätt Helena, det hade inte alls passat i födelsedagsintervjun. Jag menade snarare att man borde ha tagit upp denna frågeställning någon av alla de gånger man skriver om Vulkan. Men visst känns det enklare och naturligare att skriva "förlag" än teknisk plattform, det kan inte förnekas.

Andreas Björsten sa...

I och för sig är det ju felaktig information att påstå att Vulkan är ett förlag, när det av ekonomiska (och juridiska) skäl faktiskt inte är det...

Anonym sa...

Bara en enkel sakupplysning:
"Alla som framställer tryckt material som ska spridas i Sverige är skyldiga att leverera så kallade pliktexemplar till Kungl. biblioteket och till sex universitetsbibliotek. Skyldigheten att leverera pliktexemplar är inskriven i lag."

Andreas Björsten sa...

Jo, jag vet. Men det verkar finnas vissa luckor i lagen. Jag har försökt utröna hur man ser på Vulkan i det sammanhanget.

Anonym sa...

Det spelar ingen roll om Vulkan ser sig som ett förlag eller inte. De är likväl skyldig att sända in pliktexemplar till KB etc.

Anonym sa...

Någon får väl helt enkelt lämna in en polisanmälan.