2009-01-10

Finns det mirakel? Svar till Agneta Fagerström Olsson

Agneta Fagerström Olsson tror på mirakel så mycket framgår av hennes artikel i Aftonbladet, bara de utspelar sig någon annanstans än i Sverige och framförallt Svenska Kyrkan. För denna sistnämnda tror hon inte alls på. Nej, mirakel och viktiga troshändelser utspelas i Polen, på pilgrimslederna i Spanien, i Lourdes i Frankrike, bland de buddhistiska munkarna i Burma, framför Kaban i Mekka… Vad är detta om inte en slags exotism?

För mig sker det mirakel varje dag i det lilla även i Sverige, till exempel när Carl-Erik Sahlberg och Klara kyrka går ut och möter människor på Sergels Torg, på Malmskillnadsgatan och på Stureplan, omvänder människor som missbrukat tunga droger i tjugo års tid eller suttit i fängelse i dussintalet år. Jag har ju mött flera av dessa människor och jag vet att det sker gång på gång..

Man ska inte heller glömma bort det mirakel som poesins kraft bär med sig. Den äkta poesin kan gripa människor så djupt att det faktiskt förhindrar självmord. Något som aldrig kommer med i någon statistik men som ändå är en verklighet att leva med.
Jag tror att mirakler sker, men de känner naturligtvis inga nationsgränser.

4 kommentarer :

Anonym sa...

Att bete sig som en sann kristen, att följa budskapet i Nya Testamentet, kan i dessa tider sannerligen vara hedervärt och beundransvärt. Men knappast ett mirakel. Eller?

Andreas Björsten sa...

Säg inte det Crister. Just Klara kyrka har under Carl-Erik Sahlbergs tid som präst där gått från att ha tre regelbundna gudstjänstbesökare (varav ingen under 80 år, som han skämtsamt säger ibland) till att regelbundet ha ca 300 besökare på högmässorna. En ganska stor del av dessa är fd narkomaner och socialt utslagna. Jag tycker det är underbart och gripande.
För mig är kristendomen en mysticistisk religion som självklart innefattar tron på att underverk kan ske. Ledande företrädare för Svenska kyrkan verkar dock ha svårt att acceptera denna centrala del av kristen tro.
Den bästa poesin är för övrigt också i underverksbranschen enligt mitt sätt att se.

Andreas Björsten sa...

P.S. Mirakel = när naturlagarna tillfälligt upphävs.
Det är svårt att förvandla människor. Det är därför jag kallar det ett mirakel.
Poesin försöker, efter sina förutsättningar.

Anonym sa...

Att frälsa någon som är på samhällets botten och av naturliga skäl griper halmstråt när det dyker upp - mirakel? Då får man kanske definiera om begreppet en smula.