2009-01-23

More early poems by Lukas Moodysson

BORN TO RUN

Jag ger allt jag har,
varken mer eller mindre
jag ger mina skor
mina magneter,
en sömn i svart
& det där som ingen vet
jag ser drogerna komma i dopklänning
utanför fönstret
ser dammtussarna slicka
muskler till lera
jo, jag älskar dej

en lång besk månad
av bleka stenar
& såriga kärleksaffärer
jag vet att det bara finns ett sätt
& jag ger allt jag har
jag ger en kam att kamma
asfalten med

rädda mej
rädda mej varje morgon
vänder ryggen till någon
jag dansar en natt
som gått sönder

född
född att offra mej
i upploppets ränna
född att leta extaser
född att ge allt jag har




GULD & SILVER


jag är stum
har vassa klor

det här är första gången

första gången jag ser ett värde
i guld & silver



------------------------------------------------------------------
Dikterna publicerade i Den Blinde Argus 3 (1985). Undertecknade med Lukas Spao M:son. Till dikterna följde även ett manifest och en reklamtext för Spao Spassiba, en stencilerad poesitidskrift som Lukas gav ut tillsammans med en kamrat i Åkarp. Se separat inlägg.

Inga kommentarer :