2012-06-29

Tystnaden bryts med tveksamma tirader

"Jag ljuger inte om rock 'n' roll" är en härlig boktitel av Tommy Ahlén och Håkan Lager.

Om poesi ska man dock ljuga. Eller?

Jag vet naturligtvis inte exakt vilken replik som har fällts eller inte fällts av Johan Jönson. Men det känns förkvävande att DN refuserar en i hög grad relevant replik av Gertrud Hellbrand i sin egen högprofilerade klasshatsdebatt, och sätter punkt just när det börjar bränna till på allvar.

Om poesi ska man inte tala. Särskilt inte den förhatliga språkmaterialismen (förhatlig både för sina anhängare och motståndare).

Vad värre är, enligt mig, svensk poesi befinner sig i ett riktigt uselt skick och ingen pratar om det. Förutom några riktigt bra diktsamlingar av Jonas Ellerström och Boel Schenlaer är den bästa svenska samtidspoesin outgiven.

Vad gäller Johan Jönsons med.bort.in har jag stampat ner den i mitt jordgolv efter 300-400 lästa sidor.

Inga kommentarer :