2012-10-08

Det blir en ryss i år...

...eller en från Uganda, eller Kazakstan, eller Grönland (fast jag vet ingen där påtalad) eller Kina, nej det är för uppenbart, men det kan gå med en från Makedonien eller Skottland, eller Nya Guinea, eller någon man längtar efter men inte talar om. Jag säger bara Cees. Fast alla mina vänner säger Dylan. Men det blir nog en ryss. Poet. Bor i Sevastopol.

(Tror inte någon av oss har pengar över eller mod nog för The Great Bet.)


Bilden: Äkta Nobelpristagare, ryss. Poet och epiker. Fåglarna i bakgrunden sjunger duetter för honom. Och jag förstår dem. Livet, min broder.

1 kommentar :

Gabrielle Björnstrand sa...

Kina - för uppenbart, skrev jag. Och så uppenbart var det. Men jag menade ingen litterär punch, utan mera det faktum, som alla vet, att Nobelpriset i litteratur också alltid, eller då och då, haft politisk betydelse. Yttrandefrihet och kampen för den...Därav tanken på en ryss, som lite mindre "uppenbar" än en kines. Ett halvt rätt alltså - och det skjuter ingen hare, som sagt.