2013-04-27

Pugilisten




Vaknar och stirrar på mina morgonsvullna händer
breda, fyrkantiga, bleka
lyfter min sovande arm och katten ramlar ur armhålan
tjock, spinnande, yrvaken
mina fingrar påminner om fiskpinnar
jag kör dem genom kattens senapsgula päls
korta naglar, skimrande blåa ränder
livet återvänder sakta
nu börjar man ana en smilgrop i huden ovanför pekfingrets knogled, fingrarna radar upp sig 
bredvid varandra,

                                                                               tennsoldater, vänner, fiender
                                                                               formade till varandras likar, där en går in
                                                                               går den andra ut,
                                                                               handen äger barnets runda form
                                                                               och en vuxens pimpstensskrovliga yta

 
Våra gröna ögon möts i ett ögonblick
han lägger sin fyrkantiga, breda, bleka tass på min mage
sträcker på sig, kör klorna i mitt mjuka kött
trampar ner mig och går ut i hallen





                                                                                                                                        och bajsar






Inga kommentarer :