2013-06-24

Övergångar

jag mötte en vithårig dam på
övergångsstället
det fint permanentade fluffet stod som en gloria
kring hennes huvud och matchade hennes
vita sommarjacka
de beiga skorna höll om hennes fötter
i ett mjukt men stadigt skinngrepp
som en andra hud där hon satte ner dem
försiktigt på de målade vita strecken
i sommarförmiddagen
Jag log mot henne där jag kom kånkandes på min kasse med kattmat
hon såg ogillande på mig
jag tittade ner på mina fötter
förstod sedan att jag störde henne
hennes försiktiga gång med rullatorn
att styra något på vingliga ben
att vara rädd för att ramla
att tycka att allt är farligt och jobbigt
jag gick ju ut på övergångsstället
där hon ville gå upp
vid den lägsta kanten

jag tittade upp och log i alla fall
hon bevärdigade mig inte med en blick
med en enorm koncentration tog hon sig över gatan

och jag hoppas hon får en riktigt trevlig dag

Inga kommentarer :