2013-06-23

På väg till Charlotta Anderson

Jag kommer från Landskrona. I början av 2000-talet när jag hade gett ut mina tre första, tunna böcker, var jag sur för att jag inte fått stadens kulturstipendium (okej, jag bodde i Malmö, men ändå). Så när jag skrivit fyrahundra sidor roman (Och fortsätta vidare bort) tog jag tåget till LA och lämnade manuset där (boken var ännu inte antagen), sa att det var första delen i en trilogi om människor från Landskrona. Och jag fick stipendiet.
Och fortsätta vidare bort kom ut 2004 och En sång för Sonny och Karola kom året därpå. Efter det har jag valsat omkring, gett ut andra böcker, men den avslutande trilogiromanen har inte blivit av.

Stig Claesson sa om Pär Rådström: ”Man kan lita på honom, han blåser dej alltid.”
Ibland har folk frågat mej om den tredje delen.
Ibland har jag frågat mej själv.
Jag försöker hålla vad jag lovar, men så glider jag iväg i något annat. Råkar ta en annan väg på promenaden bara, och fortsätter åt det där andra hållet. Innan jag stannar och undrar var jag är.
Jag trodde att jag skulle bo någon helt annanstans nu.

Jag hade några utkast. Han hette Pange, Paul-Magnus. Och när jag efter några snurrar hamnade i Sitges utanför Barcelona i september, föll bitarna på plats. Och jag började skriva ganska maniskt i ett halvår.

Öresund blåser fortfarande, men kallare naknare. På väg till Charlotta Anderson. Om Pange och Charlotta, och några till. Vilsna. Det är mer desperation i rastlösheten, mer knark. Det är mer bråttom iväg, inte till, bara från. Det är en kallare naknare värld. Det är en kallare naknare ton. Joy Division. Love will tear us apart. När Pange får frågan: "Men du drömmer väl?" Svarar han: "Jo, mardrömmar."
Det finns en linje en tråd en stig att följa. Men man får leta lite. Jag tycker att en läsare måste söka själv. Men det förutsätter att det finns saker att hitta, fisk i sjön. Det lufsas runt, upp och ner, ibland hopp, ibland grått. 
På väg till Charlotta Anderson kommer ut i september. Det finns en värme i kylan. Det finns ett hopp bakom cynismen. Det finns en förklaring.

Inga kommentarer :