2013-11-22

Jag åkte grön buss

Jag for två kilometer med bussen för att titta på en lägenhet
i den supersöta lilla lägenheten, stor nog att leva i med katt/er
bodde en kvinna, jag for för att se en lägenhet och fann en poet.

Sara Gilliard har skrivit Dagbok från Babylon livs.

Givetvis gick jag till biblioteket dagen därpå och lånade boken,
och blev plötsligt sugen på att skriva kärleksdikter igen.

FRYSBOXEN

Biträdet står vid frysboxen
som ett dokumentskåp
med utdragbara lådor för varje känsla
ett fack för varje reaktion.
Frysboxen frustar
metalldörrar slår
skyltar faller och blir liggande.
Fiskpinnarna är torra som en ensam kväll.
Hyllorna suckar under vanans tyngd.
Bland pensionärernas bleka färdigrätter
förvarar biträdet sina oskickade kärleksbrev
i hopp om att orden skall svalna.
Sara Gilliard ur Dagbok från Babylon livs


Jag åkte buss gick åt fel håll fick se Zlatancourt, väldigt fint belyst, tänkte på filmen med Benicio del Toro, Traffic, som slutar med att han simmar med barnen i den upplysta swimmingpoolen som han köpt, mammor i olika former gick hem med sina färdiglekta barn, några spattiga tonnisar drog fram över cykelvägen, i buskarna fanns det katter i området fanns en förening som samlar in katter och kastrerar dem och ger dem hem, och mitt emot vårdcentralen låg ett matställe med vansinnigt starkt kallt ljus och fyrkantiga bord med blommiga vaxdukar på, allt som jag gillar. När jag skulle åka hem, stod jag på busshållplatsen med en ung man, han ville gifta sig med mig, han skulle tillochmed sköta alla hushållssysslorna och jag började skratta så att jag nästan missade bussen, det händer så oerhört mycket när jag går ut.

Sara Gilliards bok var som ett bultande hjärta, en kärleksförklaring till en plats, och jag kände att den var lätt att älska. Ibland är livet så.

2 kommentarer :

Andreas Björsten sa...

Roligt! Jag har intervjuat Sara Gilliard för Romantiska förbundet.

Andreas Björsten sa...

http://sensusbloggen.se/2013/03/sara-gilliard-pa-plats-for-poesi/andreas-bjorsten-och-sara-gilliard/