2014-09-30

Årets kulturtidskrift och några få andra överlevare

Tidskriften Hemslöjd blev alltså utsedd till årets Kulturtidskrift vid bokmässan i Göteborg.

Jag vet inte vad det säger om tidskriftsvärlden 2014, möjligen kan man tala om en uttunning av fältet. Ändå lyckades ju juryn hitta ganska bra kandidater; de nominerade var Form Designtidskriften, Hemslöjd, Hjärnstorm, Populär poesi och Provins.

Årets pristagare får man väl betrakta som ganska otippad, även om slöjdandet länge varit på väg åt det hippa hållet som aktivitet betraktad (så minns jag det inte från min skoltid, jag gjorde för övrigt de mest egendomliga föremål i träslöjden när jag var liten). Föreningen Hemslöjd – förmodligen tidskriften också – deltog i Hultsfredsfestivalen för något tiotal år sedan och satt och slöjdade bredvid en av festivalscenerna. Lite udda minst sagt, men ganska roligt.

Den tid då litteraturtidskrifterna självklart intog den centrala platsen inom tidskrifts- och även kulturvärlden är på något sätt förbi, även om den språkmaterialistiska manifestationen under 00-talet var påfallande framgångsrik. (De traditionella litteraturtidskrifterna gick däremot ett mörkare öde till mötes, alltför många har lagts ner.)

Således var det ganska lättippat att OEI skulle bli årets kulturtidskrift 2008, liksom att ”nya” Lyrikvännen under Sjölin/Tunedal skulle bli årets kulturtidskrift 2006, i par med årets nättidskrift O-tidskrift (Lowden/Karlsson) samma år.

Vad gäller tidskriften som jag själv jobbar med, Aurora, så driver den en egen linje ända sedan 1978 och är i dag Sveriges enda kvarvarande litteraturtidskrift med romantisk inriktning. Kanske just därför har den straffats och nollats av Kulturrådet. Utan kulturtidskriftsstöd sedan snart femton år!

Inga kommentarer :