2015-03-10

Den radikala poesin - repris

För tio år sedan nu (exakt datum 5 mars 2005) hölls en offentlig debatt på ABF i Göteborg. Temat var den radikala poesin, och det var i själva verket ett slags uppsamlingsheat där man diskuterade tillståndet inom den svenska poesin efter språkmaterialismdebatten. Det var ett slags debattkrön.

Här kan ni se vad jag skrev på Den Blinde Argus när jag fick reda på att debatten skulle äga rum. Jag har onekligen svårt att dölja min surhet att inte själv ha blivit inbjuden! Och ärligt talat, det var och är inte hederligt att föra en offentlig debatt på det här sättet där man utesluter dem som var med och startade debatten! Jag deltog som publik - åkte ner speciellt för evenemanget och gjorde sällskap med Bob Hansson på tåget. Jag har skrivit tidigare om den resan. Bland andra deltagare märktes Ragnar Strömberg och Åsa Maria Kraft.

Dessa har på något sätt blivit följeslagare. Nu i dagarna har Åsa Maria Kraft utkommit med en ny, unisont hyllad diktsamling, "Randfenomen". "Samtidspoesin är helt skamlös. Den blir faktiskt bara konstigare och konstigare", skriver Aase Berg i DN och var och en förstår att detta är högsta beröm från Aase Berg, vars idiosynkrasier snart sagt blivit upphöjda till ny poesinorm.

Så här skrev jag om en av Åsa Maria Krafts tidigare diktsamlingar, Bevis, när den kom. Nej, jag har inte haft möjlighet att köpa den nya "Randfenomen" än, och nej Daniel Sandström, Bonniers utgivning riskerar i varje fall inte att bli bortglömd! Första-dags-recensioner är fortfarande normen. (Själv önskar jag att all seriöst syftande svensk skönlitteratur skulle bli recenserad oavsett förlag, förmodligen är det en utopi.)

Inga kommentarer :