2015-03-17

Kritikerdebatten

Lars Hermanssons inlägg i kritikerdebatten förra veckan var för mig det hittills mest läsvärda.

Jag hade då inte kunnat föreställa mig den reaktion den väckte; redan dagen efter gick Malin Ullgren ut i DN och påstod att Lars Hermansson (liksom tidigare Magnus William-Olsson, Kjell Espmark och Daniel Sandström) bara försvarade manliga bastioner. Och att det var onödigt att gå till läggen för att slå fast detta.

Personligen anser jag att könet nog är en marginell förklaringsfaktor i just det här fallet. Dessutom talar väl inte debattörerna med en och samma röst?

Kanske är det lite tröttsamt ändå att det är samma gamla vanliga debattörer som dyker upp igen så fort kritiken ska debatteras. Men också t.ex. Åsa Beckman har ju en i högsta grad offentlig plattform att debattera ifrån och också hon tillhör ju de vanligaste debattörerna sedan tjugo år!

Min personliga åsikt är för övrigt att Åsa Linderborg - trots sitt stundtals påfrestande Putinkramande - gör den bästa kultursidan i förhållande till utrymmet och resurserna.

Inga kommentarer :