2015-05-30

slentriansexism

igår pratade jag med en kompis (kvinna)
om två bilder som prydde tidningar
en påbylsad Ferry samt en avklädd Andersson
skidåkare och armbryterska tillika ett par kära människor
det skulle påvisas vilken fin bygd de kom ifrån
och vi kräks unisont på den gamla sketna bilden
av hur kön presenteras
och att vi som kvinnor inte ska ta det personligt

håhå jaja

jag gillade avsnittet med Genusfotografen i det horribla tvspektaklet
om män som har dyra kameror
men Schyffert verkade åtminstone till slut förstå vad som påpekades
vilket var storartat, man måste öppna upp och se det igen och igen
och sen vända på det och se det igen

nu kanske det var okej med Ferry/Andersson omslagen
hon kanske tränade
och han kanske var ute i snön

men varför vill vi ge våra barn den bilden att män är påklädda och kvinnor avklädda

som frukost i det förbannade gröna om och om igen

en medelålders man gav sig in i diskussionen och tyckte att det var en skitsak
och att vi skulle ägna oss åt nåt nyttigt som att jobba med utsatta kvinnor istället

redan där förstår ni säkert att jag höll på att dö

men om jag benar upp det

patriarkatmannen tyckte
1 det var en skitsak, dvs han förstod inte skillnaden att bli sedd som avklädd eller påklädd
2 han tyckte att han skulle bestämma vad som var viktigt
3 han bestämde också att vi kvinnor skulle ta hand om kvinnor som blir utsatta för mäns våld

jag blev ju arg och tyckte att han som gubbjävel kunde göra det själv

när man inte ser hur man uppmuntrar till att göra ner kvinnor och sen tycker att kvinnor i övrigt ska ägna sig åt att sopa upp och ställa tillrätta efter patriarkatets misstag, blir jag så himla ledsen

hur kan man inte se vad man gör

eller effekterna av det man tycker är skitsaker

Tänk om medelålders män, ja jag är ganska besviken på män i min ålder som helt enkelt köpt de gamla visorna om hur det ska vara, som har blivit enögda och bekväma och tar allt personligt, när det är en samhällsstruktur som vi alla ansvarar för, inte bara kvinnor som ska stå upp för kvinnor, alla måste ta ansvar för alla och speciellt för de som inte kan försvara sig själva, för våra barn, för vår framtid

tänk om den här gubben just kom på "jag vill nog försöka förstå vad de menar" och kanske börjar prata med folk som kan sånt här, läser böcker, engagerar sig i jämlikhetsfrågor

ISTÄLLET FÖR ATT TALA OM FÖR OSS ATT DET ÄR EN SKITSAK MEDAN HANS FRU GÖR KAFFE

Inga kommentarer :