2015-07-28

Peter Lindforss har gått bort

En av Sveriges främsta poeter har gått bort. Jag fick ett dödsbesked sent igår kväll. Peter Lindforss är borta, hittad död på sin sovplats. Jag är chockad och ledsen, inte minst över att han tvingades leva som hemlös sedan våren 2014, efter att ha blivit vräkt från sin lägenhet. Det ska inte behöva vara så! Och att han ska behöva skämmas över sin situation. Han har funnits i mina tankar i allt jag skrivit under senaste året, bl.a. figurerar han i en diktsvit jag skickade Lyrikvännen för några veckor sedan för eventuell publicering. Han är den poet och människa jag haft kanske mest utbyte av under de senaste åren, inte minst i samband med att vi gav ut hans dikter i samlingen "Det finns mer" (Bokförlaget Megafon, 2014). Hur många recenserade den, en av de starkaste diktsamlingarna från 2010-talet? Då visste jag ännu inte att han just hade blivit hemlös. Peter skickade mig periodvis en dikt om dagen via telefonen. Några av alla dikter han skickat efter bokpubliceringen har jag lagt ut på bloggen. OBS! Det här är ingen minnestext, det kommer senare.

Peter hade humor och självironi. Men allt han gjorde var samtidigt på allvar.

*

Jag har alltid varit ärlig
jag ljög när det var tvunget
jag skrev skit när jag
behövde pengar
likt förbannat är jag en poet att lyssna på

- Peter Lindforss

Inga kommentarer :