2016-05-14

A

JAG går hos sjukgymnasten, hon får jobba hårt
jag ligger på golvet och ska andas, andas in luften skall långt ner
allt ska ha kontakt, jämn kontakt med jorden, vänsteraxeln släpper
vänsterhanden lyfter, högerbenet spänns och gräver ner foten i golvet
jag ska andas ut
och låta ett ljud ett mmmm rinna ut samtidigt med luften
och spänna någonting längst inne i magen
det mjukaste, veka livet, dra ihop som om bröstbenet och bäckenet
dras mot varandra, fastän det yttre skall vara stilla, jag trycker kroppen mot den röda mattan
mmmet hoppar i halsen
mina starka ben, mina starka axlar, de som bär de som släpar hela mig
mitt exoskelett bär mig, och det lilla mmmet försöker ta sig ut
jag blir yr, sjukgymnasten är snäll och ligger bredvid mig och visar, jag säger att det känns, i axeln,
hon säger att vi ska hitta det innersta, där det ska kännas
min kropp är min borg we are borg, långt där inne ligger prinsessan på ärten och surar