2017-01-13

Alfabetpoeter (M= Moodysson)

För snart 30 år sedan arrangerade Den Blinde Argus sina första uppläsningar. Den 28/2-87 fyllde vi Arbis i Línköping med ett späckat program av poesi och musik. Lukas Moodysson, Andreas Björsten, Carl Henrik Svenstedt, Ulf Olsson, Gunnar Nirstedt & Ett Slag, De Båda Karpfiskarna m.fl. Det var fullsatt och festligt.
Ett par månader senare (25/4-87) drog sällskapet vidare till Kulturhuset i Stockholm för en hel eftermiddag med poesi. Argusuppbådet hade då utökats med bl.a. Håkan Sandell, Catharina Edin, Hans Sjöberg, Annika Lang & Silent Rumbel m.fl.
Sveriges Radios musik- och kulturprogram Cult (P3) var på plats och bandade nästan en timme som sändes i etern veckan efteråt. Stort pådrag. Mycket publik. Mycket på grund av den unge Malmöpoeten Lukas Moodysson som precis släppt sin debutdiktsamling "Det Spelar Ingen Roll Var Blixtarna Slår Ner". Lukas & co hämtade upp oss i en minibuss i Linköping, delar av Malmösällskapet fick sitta i lastutrymmet där bak. Vi stannade och tankade minibussen i Nyköping och köpte ett par kvällstidningar som hade översvallande recensioner av "Det Spelar Ingen Roll...".
Under uppläsningen på Kulturhuset stod Lukas och bläddrade i det medhavda manuset och hade väldigt svårt att bestämma vilka dikter han egentligen skulle läsa. Han verkade inte särskilt nöjd med något han skrivit. De flesta pappren hamnade på golvet.
Men jag tror att han läste dikten "Credo Sanguis" (utdrag nedan).

...
Jag spänner en sprängfylld blodkropp
Jag spänner nervtrådar
bara ett mjukt snitt
bara ett mjukt snitt
bara en bön: så här vill jag försvinna
Du måste vara rosenkransen
jag lindar runt mitt hjärta
Sömnen griper oss med spikar
...




(2014 gav DBA&Megafon ut den retrospektiva diktsamlingen 
"Någon Har Kidnappar Golvet Under Mina Fötter", 
där många av Lukas texter från åren 1984-1992 finns samlade. 
Några av dom tidigare opublicerade.)



Fler M-poeter;
Anna Mattsson (f 1966)
Roger Melin (f 1953)
Jonas Modig (f 1946)
Gabriela Melinescu (f 1942)
Harry Martinson (1904 - 1978)


Inga kommentarer :