2005-08-26

Ny roman av Magnus Utvik!

Den gamle Argus-vännen Magnus Utvik landar i dagarna med en ny roman, Anna, min älskade (W&W). Han debuterade 1989 med diktsamlingen Jorden (Gedins). Det har hunnit bli ytterligare 4 diktsamlingar och ett par romaner av Värnamo-sonen. Senaste åren har han bl.a. figurerat som kunnig och uppskattad bokrecensent i SVT:s morgonprogram.
Magnus Utvik har ett mycket vackert och sensibelt språk, som gjort honom till en av våra främsta lyriker. I romanen Anna, min älskade skildrar han hur tillvaron gestaltar sig när hans hustru får cancer. Magnus känsliga språk är väl lämpat att uttrycka de starka känslor som denna bok innehåller. Ser fram emot läsningen.

Läs mer om Anna på W&W:s hemsida! Om Magnus Utvik på W&W!


p.s. från biblioteket i Kisa! Idag fick vi inom loppet av 15 minuter TVÅ förfrågningar på Magnus Utviks nya roman!!! Kan detta vara en indikator på att det kommer att bli en av höstens mest omtalade och angelägna böcker! (Senare samma eftermiddag kom ytterligare en låntagare in och frågade efter "den där romanen om den cancersjuka frun"...)

p.s.s. skall hem och gräva i Argus-arkivet efter ett par klassiska Utvik-dikter, som vi kan njuta av väntan på boksläppet.

6 kommentarer :

Anonym sa...

Kul att Utvik kommer med en y bok. Efterlängtad! Är det sant att han fortfarande sympatiserar med det lilla extrema partiet "Albanien-kommunisterna"?

Anonym sa...

Roligt med Magnus, det verkar vara en fin bok. Jag är lite kass på bloggar, vet inte om man får göra reklam. Men jag kan nog kalla mej själv för en gammal Argusbekanting. Jag heter Jonas Bergh och idag, lördag, har jag releaseparty för min nya roman, En sång för Sonny och Karola (samma förlag som Magnus och Helena). På Loftet på Hedmanska gården i Malmö, vid Lilla torg. 16.00.
Välkomna!

Helena Looft sa...

Hej Jonas! Vad kul att du hittade hit! Jag är också kass på bloggar och du får jättegärna göra reklam här. Synd att jag inte bor i Malmö, men vi kanske ses på något förlagsståhej i framtiden?@

Anonym sa...

Hej Helena. Ja, det hade varit kul att språka lite, efter alla dessa år. Kanske i Göteborg?
Jonas

Anonym sa...

Ny bok ”MINNENAS LANDSKAP” av
Tommy Thuresson och Bo Fredriksson.
Dikter, kortprosa och bilder om ”det inre och yttre landskapet”
Utkommer i september-05 inbunden
magic papers Förlag
ISBN: 91 - 631 - 4388 – 7
_________________________________________________________________

Tommy Thuresson (f.1954) poet, författare.
Har utgivit ett flertal uppmärksammade diktsamlingar
sedan debuten 1987. Senast ”Vänd Dig Inte Om När Dom Kommer I Dimman” Bokförlaget Serum 2004. ”Krakow Boogie” fick hedersomnämnande
i Folket i Bild/Kulturfronts novelltävling 2002.
Bosatt i Västerås.

Publicerad i ”Den Blinde Argus” # 11/12 (1988) och ”Den Lyriska Kalendern” (1990) Bokförlaget Megafon.
Följer med spänning - dramatiken på Argusbloggen
mvh/T

Ola Lindvall sa...

Jag har grymt många ex. av Utviks diktsamlingar fr Gedins i en kartong på vinden om nån vill ha! Skickas till @nyone mot porto! Bifoga frankerat (20:-?) & adresserat kuvert till Ola Lindvall, Fållnäsg. 53 122 48 Enskede