2006-04-27

Sonja Åkesson (1926 - 1977)

ur "Självbiografi" (1963)

Jag lever ett lugnt liv
på Drottninggatan 83 a om dagarna
tränande min engelska.
Jag har läst The Catcher in the Rye
med hjälp av ett kasserat lexikon
och lagt märke till den sorgliga likheten
mellan en skolpojke i New York
och en hemmafru i Stockholm
kvarglömd i bakvända maner
i ryckiga rörelser
ingen räddare.





(Tavlan heter "Varför hänger folk i träden?" och är gjord av författaren)



Sonja Åkesson-sällskapet informerar;
- Den 19 april 2006 skulle Sonja Åkesson fyllt 80 år.
- Den 24 april finns den nya boken VARA VIT MANS SLAV OCH ANDRA DIKTER I URVAL ute i bokhandeln.
- 13 maj är alla välkomna till fagning i Sonjas park vid den gamla järnvägsstationen i Havdhem.
- Lördagen den 1 juli håller Sällskapet årsmöte i Sonjas Park vid järnvägsstationen i Havdhem på Gotland.


Läs mer om Sonja Åkesson;
- DN (19/4-06)
- Aftonbladet (19/4-06)

1 kommentar :

Anonym sa...

Inte alls ett dugg på tal om Sonja utan helt på tal om mig, eller mest mina dikter: de finns ute på nätet igen. Inte alla, men de senaste. Här:

http://towemy.com/poesi/

Kom gärna dit och hälsa på!

:o)
/Towe My Frykenfeldht