2006-09-27

Längst ut på alla berg


Lite poesi blev det också under bokmässan, förstås; här syns Magnus William-Olsson och Joumana Haddad från Libanon på en Ariel-Kritiker-Lyrikvännenfest på Valand, växelvis och ibland samtidigt läsandes hennes dikter på svensk-arabiska – mycket effektfullt. Joumana Haddad är en av poeterna i Lyrikvännens senaste nummer. Så här börjar hennes dikt "När en frukt jag blev":

Jag var en flicka när min mor födde mig i månens skugga
men jag vill hellre vara pojke. Jag grät inte som småbarn brukar.
För att lugna mig
tvättade hon mig i dunkelt vatten och lindade mig i motsägelsens lindor.
Hon placerade mig längst ut på alla berg
lovade bort mig till förvåningens och förändringens luft
och med mörker och ljus knådade hon mig
till ett altare åt paradisets djävlar.

Inga kommentarer :