2006-11-12

Författares Bokmaskin och Modernista

Jo, gårdagens upplaga av Poesi on line var en framgång. Nästan alla inom Stockholms estradpoesivärld (plus några långväga gäster) var där; Johan Nordgren, Pia K, Helena Leijd (via ombud), Pere Schröder, Jane Morén, Lars Larsen etcetera etcetera. Det var också en smockfull öppen scen på kvällen, många medverkande, ont om syre (ventilationen är ihopkopplad med lysrören, därför ingen ventilation under kvällen!), bra stämning, mycket öl och vin, några hyfsade band som spelade grunge-klassiker. Johan blev värvad att medverka under Örebro bokmässa nästa helg, där det också blir poetry slam, om jag minns rätt.
Antologin ”Poesi on line 06” är förstås en sådan bok, som aldrig kommer att bli recenserad någonstans eller ihågkommen utanför den närmaste kretsen av medverkande (som iofs är ganska stor), det är mer en manifestation för det fria ordet och för var poesin står just nu. Men det är ändå en bra gärning, en fackla utkastad i tomheten, en trampolin till intet, möjligtvis, för de medverkande. Som Kierkegaard väljer jag att tro på det absurdas räckvidd, språnget över till tron är absurt, tron på att poesin kan betyda någonting större än bara ord på ett papper, att den kan påverka människors liv.
Vi ser också debuten för en sprakande begåvad ung poet, Helén Ögrens dikt ”En dimension av lust” har förutsättningar att bli en klassiker, och kommer kanske att dyka upp i antologier av större inflytande än just den här…
MEN Författares Bokmaskin har med sin inriktning mot allas skapande medverkan ingen möjlighet att bli hipp på det sparsmakade sätt som den ”fina” litteraturen sedan 1980-talets mitt väljer att manifestera sig på. Det är naturligtvis ingen slump att FB knappast har synts i tidningsspalterna sedan 1974 trots en fortsatt ganska livaktig verksamhet.
I det avseendet är bokförlaget Modernista något av en kompletterande motsats till Författares Bokmaskin. Modernista satsar allt på att vara unga och hippa och smala på det där populärkulturella sättet som är minst lika exkluderande som det finkulturella. (Vilket ju inte hindrar att jag kan gilla en del saker de givit ut eller kan komma att ge ut.)
Förlagschefen Pietro Maglio har i alla fall sagt några av de dummaste saker jag hört av en person i branschen, fast kanske var han bara ovanligt outspoken. Jag citerar min egen blogg från 10/12 –03 där jag rapporterade från en diskussion om ungt skrivande på Kulturhuset:
”På moderatorns uppmaning att berätta något om sina erfarenheter nämnde Pietro Maglio att förvånansvärt många manus kom in till förlaget från folk som var gamla, över 50, en del upp till 75.
Pietro Maglio menade att dessa manus aldrig skulle bli utgivna, då en normal debutant är mellan 20 och 25 år.”

Fucking bullshit att tro att ålder avgör en skrivande människas öde, det finns något som heter inre drivkraft och märkliga utvecklingsvägar också!
Man kan i alla fall seriöst undra vad Modernista har för hållhakar på tidningen Expressens kultursida, då de sedan i somras haft sådär en tre heluppslag med (text)reklam för sig själva och sina författare, däribland ett par med kommande debutanten Martina Lowden, det senaste finns här. I jämförelse ligger alltså Författares Bokmaskin i total medieskugga, men de verkar inte vara alltför ledsna för det. Ingen kan slåss framgångsrikt mot tidsandan, men alla kan sätta små repor i murarna framför våra andetag och vägleda vår uttryckskraft förbi nya återvändsgränder.

7 kommentarer :

Anonym sa...

Tack så mycket för att du skrev om det så snabbt. Hade gärna velat vara där men allt går ju inte alltid. Det verkar ha varit lyckat.

Thomas C Ericsson sa...

Även om Modernista förordar unga debutanter, så debuterade ju den gamle "Argus-vännen" Gunnar Nirstedt med ungdomsboken "Platon Persson och blomman i mörkret" på Modernista. Gunnar tillhör den gyllene 60-talistgenerationen. Så alla debutanter behöver inte vara 20-30 år!

Andreas Björsten sa...

Modernista pushar för Bodil Malmsten, som även hon var över 30 vid debuten (hon var 33 för att vara exakt). Naturligtvis ingen ålder, men det visar bland mycket annat att Pietro Maglio är ute och cyklar. Men jag kommer att säga mer om det här ämnet framöver.

Helena Duroj sa...

jag säger bara - jules & jim. har glömt författarens namn, men jag tror han var 90 vid den förtjusande debuten. tror det blev hans sista verk också, av förklarliga skäl.

ha det bra / hd

Anonym sa...

Alltså, det här är Pietro Maglio i egen låg person och Andreas... gimme a fuckin break please. Nu har du snackat strunt om detta en gång för mycket i mitt tycke. Jag talade om en ÅLDERSFASCISM som få problematiserat. Jag sa inte att jag förordade en sån politik. Jag noterade bara att så ser det tyvärr i ut praktiken- det ÄR oändligt mycket svårare svårare att bli utgiven som 55-årig debutant. Men jag kanske inte skulle sagt det? Vi kanske ska fortsatta låtsas att det alls inte är så?

/Pietro

Andreas Björsten sa...

Hej Pietro, kul att du hör av dig. Jag har skrivit om det här två gånger på tre år, på en blogg. Det är väl bra om du reder ut det här i såna fall? Visst finns det starka tecken på en åldersfascism och jag uppfattade det inte som att du tog avstånd från det på den där offentliga diskussionen. Men problematisera det i såna fall, i stället för att spela med.
vänligen
A.

Anonym sa...

Kul och massor av info om Poesi online 06 ovan. Det tackar vi för.
Sänder över vår egen blogg i ämnet.
Hälsningar från Kista

Sunday, November 12, 2006
Poesi online Light

Poesi online Light - där regnbågen falnar finns ett pris att vinna
Bild: Thommy Sjöberg

Igår hamnade jag på…

Sneddar förbi Kista Science Tower, novemberdis, missar precis tunnelbanan, hinner ändå leverera en dikt till Författares Bokmaskin S:T Eriksgatan 10, som dagen till ära, trycker En diktsamling på en dag. Inbjudna är hugade, blivande, refuserade, brinnande, glödande, falnade, idealister, haverister och andra författare som inte hittat vägen till tryckning hos de etablerande förlagen. Som tänkt framtida författare och förläggare, Kistalight Publisher, är jag inbjuden att delta med en dikt.
- Väljer Gränsvakt från bloggen.
Dikter tas emot mellan 10:00 och 13:00, stopp vid ungefär 150 sidor. Dikten ska lämnas på diskett eller USB plus en pappersutskrift.
Trots missen med tunnelbanan är jag ute i god tid och mitt bidrag, Gränsvakt, får nummer 30 i köordningen.
Vid kvällens fest hämtar jag ett rykande varmt exemplar av Poesi online 06. Häftigt omslag, ansiktslös man, poet får man förmoda, med Borsalinohatt, lång rock, läsande från manus som ringlar sig. Kroppen är avtecknad mot en fond av skrivna verser.
Där finns en rad intressanta titlar i antologin: Alliansen - yngste medarbetaren för dagen Edvin Svenske 10 år, Poetens blick, Martallen, Svart taxi, En dimension av lust, Marilyn, Det finns inget mörker – bara stulet ljus och för att nämna en till;
Pappa, kan passa bra så där när Fars Dag är i faggorna. Dikten Pappa av Jane Morén var en av kvällens upplevelser. En dikt med starkt innehåll som när den lästes av sin författarinna skapade magi kring scenen.
Märkvärdigt många av kvällens poeter var förresten goda scenestradörer. Från utmärkt diktion Helen Ögren till en rad av manliga poetestradörer där man anade förebilder allt från Cornelis och Taube till Bruno K Öijer och Göran Sonnevi. Kvällens nestor Börje Crona läste elegant rimmad vers. Själv hade jag en mild och somrig uppläsning tyckte min fru som trots det såg förtjust ut.
- Glömt högstadiemegafonen hemma.
Kvällens bonus "Vinn din egen bok" lottades ut till lycklig kvinnlig poet som läste ett bidrag och som får man anta gick hem från festen med ett ljust leende i novemberdiset. Men det gjorde vi andra också sedan vi underhållits av stand up komikern Hans Carstensen. Och värmts av levande poesi och ett ungt band med elektrisk musik med ännu yngre fans.
Andra bloggar om bokförlag:
Andra bloggar om att publicera:
Andra bloggar om entreprenörsskap:
Copyright LarsThommy