2007-06-03

BOFH, del 35

Tid: Någon sorts torsdag. Plats: Den gamla vanliga. Personer: Sven, Preben, Gertrud och jag. Samtliga sitter vid varsin dator.

Gertrud: Hur loggar jag in här?

Preben: Ja, du loggar in med gxq, som vanligt.

Gertrud: Och då kommer jag in på Tidskriftsverkstadens hemsida och det är ju svårt att komma ifrån den ...

Preben: (säger ingenting)

Sven: (buzzar vidare)

Jag: (fortsätter jobba)

Gertrud: (läser högt från skärmen) "Ett problem hindrar dig från att komma in, kontakta systemadministratör."

Preben: (med en cirkusgest mot Sven) Systemadministratör!

Sven: Jag är systemadministratör på onsdagar. (reser sig ändå och sätter i en sladd någonstans) Men gå och dö, säger jag till den här! Och så gör vi så där och ser om den mår bättre ...

Preben: Funkar det?

Gertrud: Tillbaks till utgångsläget.

Sven: Säger den samma sak?

Gertrud: Den gick tillbaks.

Sven: (knappar lite på Gertruds dator) Så. Nu ska det nog gå.

Gertrud: Det tror du?

Alla: (jobbar på under tystnad)

Gertrud: Nu är jag riktigt inne på olovliga vägar!

Sven: Olovliga?

Preben: Är inte det trevligt som omväxling?

Gertrud: Ja, jag är inne på någon annans domäner.

Sven: Det är lätt att man hamnar på någon annans domäner på internet, om man säger så ...

Preben reser sig upp och hjälper Gertrud. Sedan börjar han och Sven diskutera en för tillfället frånvarande verkstadsmedlems krav på installation av en viss programvara och Sven tycker att "någonstans måste det definieras vilka programvaror som ska ingå i driften på det här stället" och Preben menar att "pedagogiskt sett så ska vi inte installera program som vi inte kan ge support på" och sedan enas de om att det är galet att folk frågar efter ljudredigeringsprogram och att det som borde finnas är Office, CS, Firefox, FTP, bränna ner och att "mail får folk sköta med sina webbmailskör". Av någon anledning glider samtalet sedan in på sådana där telefonnummer där killar ringer och betalar 19:90 och tjejer ringer gratis och Preben tycker det är väldigt konstigt att tjejerna ringer över huvud taget för att få prata med idioter som betalar 19:90. Sven undrar om han borde starta en datasupporttelefonlinje.

Sven: (till mig) Om jag skulle ha support på ett 071-nummer, skulle du ringa då för 19:90?

Jag: Nej, då skulle jag fixa problemet själv.

Sven: Ååååå, det där ska jag komma ihåg!

Preben: (funderar vidare över betalsamtalen) Det blir 190 kronor i timmen och det är vad en advokat tar ... Men då är det inte garanterat att man får prata med en komplett idiot.

Sven: Så du menar att det skulle löna sig att låta Leif Silbersky fixa en date åt dig?

Gertrud: Det här är som förgjort ... Tänk, jag kommer inte in här, jag kommer bara in på något annat.

Sven: Det kanske är spännande det med.

Preben: (hjälper till igen) Jag skulle nog göra som så att jag gick på mitt konto här och så skulle jag gå på mail, för nu gick du tillbaka till sökmaskinen så då söker du efter din egen mail.

Gertrud: Nej, nu har den ändrat till 24 maj! Det var värst ...

Sven: (till Preben) Det märks att du aldrig kommer att bli en BOFH.

4 kommentarer :

Anonym sa...

men det skall ju vara 1200 kr/timmen. Silbersky för 190 vore ju ett fynd :-)

Helena Looft sa...

Ja, jag tyckte nog det var lite billigt ... Men du sa väl 190 eller hörde jag fel?

Anonym sa...

tror jag sa 1 200, eftersom jag associerade till advokater... men det spelar ingen roll... Bra tidigare inlägg om "offerpositionens" oemotståndlighet för övrigt, tacka f-n för att det är åtråvärdare att få slå ur underlägg (då kan en rättfärdiga desto fler tjuvknep + att alla motrörelser behöver lagom mycket av det de är emot för att rättfärdiga sin existens: inte så mycket att de inte KAN utöva sitt motstånd, och inte så lite att de inte BEHÖVER utöva sitt motstånd)

Helena Looft sa...

Tack! Och vad gäller advokatpengarna så har jag ju bevisligen hört fel i tidigare BOFH-avsnitt också så ... Det är bra att de medverkande kan vara med och påverka i efterhand.