2007-10-27

Vimmerby Torg (live)


Nu hela världen se vad som händer på Vimmerby torg. En webb-kamera är monterad på gamla Rådhuset (numera Turistbyrå). Marie-Louise Ekmans Astrid Lindgren-staty skyms tyvärr av ett träd. (Till vänster i bild, ungefär vid den vänstra flaggstångens knopp. I somras fotograferades horder av turister sittandes i Astrids knä.)
Det rosa huset rakt fram är Stadshotellet. Till höger om Stadshotellet ligger Sevedegatan 41 A. Där bor jag! Ibland ses jag gå över torget, som en skugga. Ibland kanske jag vinkar mot kameran.

4 kommentarer :

Jonas Bergh sa...

Min fru och svärmor, mina döttrar, var i Vimmerby i förra veckan. Dom berättade inget om det ståtliga torget. Det var mest Karlsson på taket och farbror Melker.
Hade jag bara vetat, så hade jag nog bett om att få följa med.

Thomas C Ericsson sa...

De flesta besökarna i Vimmerby kommer aldrig längre än till Astrid Lindgrens Värld. Sagovärlden är en sagolik upplevelse. I ALV finns även "Den lilla staden" vilket är en miniatyrversion av Vimmerby (skala 1:3). Kopiorna blir ju sällan lika bra som originalen, så Vimmerby bör nog upplevas i verkligheten. Många av Astrids sagomiljöer finns också i verkligheten, i fullständig skala. Väl värda ett besök. (Slut på turistinformationen). Den 14/11 fyller för övrigt sagotanten 100 år. Då kommer säkert Vimmerby att invaderas av all världens hyllningskörer.

Andreas Björsten sa...

Är det här ett nytt sätt att sända flyttkort, Thomas? Dvs har du lämnat Hökgatan?

Thomas C Ericsson sa...

Det stämmer Andreas! Familjen Ericsson har nu sålt det lilla radhuset på Hökgatan för att bli "stadsbor" i Vimmerby. Flera utskänkningsställen inom krypavstånd (d.v.s. under 100 meter). Allt är NÄRA och NU!