2008-02-22

Det ser ut som en bokhandel... men egentligen är det någonting annat

Jag behöver få tag i en bok av Mattias Fyhr, några diktsamlingar och en litterär tidskrift. Jag befinner mig i närheten av en "bokhandel", ja, det står så på butiksfönstret i alla fall. Jag befinner mig mitt i storstaden, omgiven av 50.000 andra människor i just denna stadsdel, är alltså inte för tillfället i det norrländska inlandet, men vad gäller tillgängligheten hade jag mycket väl kunnat vara det.
För formens skull går jag in i butiken som ju faktiskt utmålar sig själv som en bokhandel. Och konstaterar att de har... helt enkelt inga böcker. De har pockets, ett antal breda romaner, de vanliga presentböckerna. Men inga böcker av den typen som man över huvud taget aktivt letar upp. Det är en prisbelönt pappers- och presentaffär, anpassad till kungsholmarnas tydligen väldigt begränsade smak.
Seriöst, det är skamligt.

Inga kommentarer :