2008-02-07

Till alla poeter och förläggare!

Jag riktar mig här och nu till alla poeter, författare och småförläggare som eventuellt läser denna blogg.
Skicka gärna era alster till mig! Jag vet av erfarenhet att väldigt mycket intressant kommer ut, som sällan eller aldrig uppmärksammas av de stora kulturredaktionerna. Visserligen försöker DN och Aftonbladet ge intrycket av att de har koll men det är sällan de har det. Av prestigeskäl eller kulturella-system-skäl håller man sig till det som redan på förhand tillhör det mest uppmärksammade, och missar därmed mycket, till och med när man gör så kallade års- eller säsongsöversikter och samlar ihop det överblivna i en egen artikel!
Av praktiska och ekonomiska skäl kan jag inte köpa in allt jag önskar ta del av, och det skulle därför vara en stor hjälp om ni kunde hjälpa mig att bevaka sådant som är av intresse inom poesi och ny skönlitteratur (även andra genrer vid behov). Jag lovar inte att skriva om varje enskild utgåva, men däremot ta in dem i min helhetsbild som finner sina uttryck bland annat här och på närliggande bloggar. Jag lovar, så vitt det står inom min förmåga, att försöka hålla en bättre koll på utgivningen än några av de stora, slöa kulturedaktionerna. Skicka först ett mail till: bjorsten(at)poetic.com så kan vi höras.

8 kommentarer :

Anonym sa...

Jag blev väldigt intresserad av vad de praktiska skälen kan vara?

DanielM sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Med lite fantasi kan du säkert hitta på många praktiska skäl som försvårar anskaffandet av alla nya diktsamlingar!

Andreas Björsten sa...

Jag talar om små bokförlag med liten eller nästan obefintlig distribution.

Anonym sa...

Hej Andreas!
Kolla in min diktsamling "Allt står på spel" som jag just låtit publicera på www.vulkan.se, ett förlag som inte lär få några recensioner av sina böcker. Eller tar jag fel? Inga-Lina Lindqvist skrev en lång artikel om förlaget i går och jag bestämde mig för att haka på.
Om du inte vill eller kan investera i en pocketversion kan jag skicka en recensions-PDF till dig.

Andreas Björsten sa...

Jag tror på din diktsamling, Jakob, men jag är tveksam till förlaget, däremot. Återkommer om varför.

Anonym sa...

Kommer det in fler diktsamlingar efter denna propå?

Andreas Björsten sa...

Nej, det gör det inte! Det är samma jämna flyt av några i kvartalet.